Abstract:
Bu araştırmada bedenimizin dışa yönelen organı "göz"ün önemi, Nuri İyem'in resimleri örnekleminde tartışılmakdır. Nuri İyem 1915-2005 yılları arasında yaşamış Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi'nin önemli sanatçılarından biridir. Ressamın kadın portreleri içeren üç resmi ve kendi otoportresi eser analizi yöntemi ile değerlendirilmiş; sanatçının toplumcu gerçekçi çizgisini yansıttığı gözlerle ilgili mecazlara açıklık getirilmeye çalışılmıştır, İyem'in kadınlarında beden örtülüdür gelenekler gereği. Ancak gözler alabildiğince çıplaktır ve bedenin konuşan kısmıdır. Adeta sessiz çığlıklar atarlar. Kocaman gözler sayesinde dünyaya açılır gerçek yaşamında hep ikinci plana atılan kadınlar. İyem kendi gözlerini gizleyerek otoportresinde, son bir jest yapar resimlerindeki kadınlarına. Sahne sizin dercesine... In this study, the importance of the "eye" with which the body opens out has been discussed with the examples of e Nuri İyem's paintings. Nuri İyem living in 1915-2005 is one of the important artists of the Turkish Painting in the iriod of Republic. The three of the artist's woman portraits and self portrait of him have been evaluated by the ethod of work of art analysis and it has been tried to clarify his metaphor about eyes in which the artist reflected s socialist-realist style. Because of customs, the bodies are covered with clothes with the inclusion of head in the woman portraits of İyem. it, the eyes are as nude as possible and they are the talking part of the bodies. As if they cry out. Owing to huge es, the women who are always second plan in their life come open to the world. Hiding his eyes in the self-portrait, em does his women a last pleasure. As if he said "here is the stage for you...