Abstract:
Giriş: Eleştirel düşünme, bir sorun ya da durum üzerine akıl yürüterek bir yargıya ulaşmak biçiminde özetlenebilir. Amaç: Bu çalışma Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Veriler kişisel bilgi formu ve California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın evrenini 2005–2006 bahar döneminde eğitim gören Sağlık Yüksekokulu öğrencileri (N=195), örneklemini ise verilerin toplandığı gün okulda bulunan öğrenciler (n=118) oluşturmuştur. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin %44.1’i 22-23 yaş grubundadır. Öğrencilerin annelerinin %63.6’sı, babalarının %53.4’ü ilk- orta okul mezunudur. Öğrencilerin %44.9’u yayın takip etmekte, % 85.6’sı TV izlemektedir. Öğrencilerin eleştirel düşünme ölçek puan ortalaması 211.03 ± 22.72 olarak bulunmuştur. Buna göre ise öğrencilerin çoğunluğunun (%90.7) eleştirel düşünme düzeyinin düşük olduğu saptanmıştır. Sonuç: Çalışmada öğrencilerin okudukları sınıflara göre eleştirel düşünme düzeyi puan ortalamaları arsındaki fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (t=6,779 P0,000 <0,05). Öğrencilerin eleştirel düşünme düzeyi ile anne baba eğitimi, öğrencilerin yayın takip etme durumları, TV izleme durumları, gelir düzeyleri ve ailelerinin oturdukları yerleşim yerleri arasındaki ilişki incelendiğinde ise aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunamamıştır.