Abstract:
Günümüz Türkiye'sinde günlük hayatta yoğun olarak kullanılan, fakat tasarımcısı belirsiz ürünlere örneklerin verildiği bu çalışmada, anonim tasarım kavramı ele alınmaktadır. Öncelikle, sanayi devrimi öncesi nesnelerin ortaya cışış süreci, daha sonra endüstri ürünleri tasarımı mesleğinin yerleşmesi ile nasıl kontrollü bir sürece geçildiği açıklanmaya çalışılmıştır. Anonim tasarım kavramının üzerinde durulduktan sonra, yerel kültüre dayalı olarak, günlük ihtiyaçların nasıl günlük kullanım ürünlerine dönüştüğü açıklanmaktadır. Endüstri ürünleri tasarımı mesleğinde, kontrollü ve planlı şekilde ilerleyen tasarlama sürecinin, yüzyıllar öncesinden günümüze gelen bazı nesnelerde nasıl gerçekleştiği ele alınmıştır. Cezve, çay bardağı, rakı bardağı gibi, çok kullanılan ve kullanım alanlarına göre doğru çözümler sunan bu nesnelerin, bu form ve fonksiyon özelliklerine neden ve nasıl sahip oldukları irdelenmiş, üretim yöntemleri ve malzemeleri açıklanmıştır. Bu nesnelerin, geleneksel zanaat yöntemleriyle ve günümüz üretim yöntemleriyle üretilmesi karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak, anonim tasarım örnekleri üzerinden, ihtiyaç-işlev-kullanım ilişkisi irdelenmiş, ve anonim tasarımın bir toplumun anlaşılması açısından önemi üzerinde durulmaya çalışılmıştır. The objective of this paper is to review the concept of 'anonymous design', with the help of anonymous design amples from contemprorary Turkish daily life. Firstly, the traditional design methods for pre-industrial producti-and then the appearence of design process paralel to industrial design is tried to explained. It's intended to exp-n, how daily needs become daily products, paralel to local culture, after a general explanation of anonymous sign. The design process that is planned and controlled in industrial design discipline is tried to be observed rough objects which are made pre-industrial design methods Objects, which are widely used and offer propriate lutions for the served needs, like cezve, turkish tea glass and turkish rakı glass are tried to be analized in order to serve why and how they had their form and function properties and their materials and production methods are ed to be explained. The production of these objects with traditional and modern methods is compared. As a result, 2 relationship between needs-fuction-use is analized over examples of anonymous design products, and the iportance of anonymous design in order to understand a culture is tried to be emphasized.