Abstract:
Grafik tasarımda ambalajın tasarımı ile ürünün reklamı arasında ilişki olup olmadığını saptayabilmek bu araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Alt amaçlar ise ambalajın grafik tasarım öğeleri ve ilkeleri doğrultusunda tasarlanması, tüketici satın alma davranışında reklamın rolünü ve tasarım eğitimindeki önemini değerlendirmektir.Araştırma literatür tarama modelli betimsel niteliktedir. Çalışma evreni Ülker ve Eti firmalarının kare çikolata ambalajlarıdır. Örneklem 2010 firma satış raporlarından elde edilen veriler ışığında, evrenin içinden seçilen 14 türde kare çikolata ambalajıdır. Araştırmanın I. bölümünde ambalaj kavramı ve türleri, gıda sanayinde ambalajın fonksiyonları ve tüketiciyi satın alma davranışına yönlendiren etkiler ele alınmıştır. Ambalajın tarihsel bir gelişim değerledirmesi yapılmış grafik tasarım içindeki yerine ve önemine değinilmiştir. Ayrıca grafik tasarım öğeleri ve ilkeleri doğrultusunda renk, illüstrasyon, tipografi ve markanın sağladığı imaj, simge, sembol, işaret, uyarılar ve malzeme seçiminin ambalajın başarısını etkilediği üzerinde durulmuştur. Ambalajın tanıtma, bilgilendirme ve satın aldırmaya özendirme işlevlerini yerine getirerek ürünün reklamını yaptığı sonucuna varılmış, günümüz şartlarına cevap verecek başarılı bir ambalaj tasarım eğitiminin gerekliliği vurgulanmıştır.Araştırmanın II. bölümünde ilgili yayın ve araştırmalara, III. bölümünde araştırmanın evreni, örneklemi, gereç ve yöntemine, IV. bölümünde araştırma sonucunda elde edilen bulgu ve yorumlara yer verilmiş, V. Bölümde ise elde edilen sonuçlar açıklanarak tartışma ve öneriler sunulmuştur. In graphic design, determine whether there is a relationship between the product advertised and packaging design is the basic purpose of this study. Sub-objectives are to evaluate the design of packaging graphic design elements and principles of design, the role of the ad in consumer buying behavior and the importance of design education.The research is kind of literature screening. Working area is consisting of package of the square chocolate of Ulker and ETİ. The data obtained from the sample of the universe through the wrapping of the 14 kinds of Chocolate Square in the light of company reports 2010 sales. part of the concept and types of packaging, food packaging industry and consumer purchasing behavior, directing influence functions are discussed in part 1 of the study. Historical development and the importance of graphic design have been mentioned. In addition, the icon, symbol, signs, warnings, and material selection affect the success of the package in accordance with the principles of graphic design elements and color, illustration, typography and brand image. Introduction, advertisement and care to buy the product advertised that was reached by fulfilling the functions of promotion have been realized by the package, to meet today's requirements of a successful packaging design education emphasized.In part II of the study, relevant publication and research, in part III, universe, sample, tools and methodology of the universe, in part IV result of research findings and interpretations, in section V explanation of the results, the discussion and recommendations are presented.