Abstract:
1430 yılında Osmanlı egemenliğine geçen Selanik 1912 yılına kadar yaklaşık 482yıl Osmanlı egemenliğinde kalacaktı. Asya ile Avrupa kıtasının geçiş noktasında olan kentOsmanlı Devleti'nin Balkanlardaki en önemli limanı olacaktı. Ege Denizi'ne bakan Selaniklimanı, Akdeniz'den Karadeniz'e giden ve ticaret yapan uluslararası gemilerin güzergahlarıüzerinde bulunuyor ve gemiler Selanik'e uğramadan geçmiyorlardı. Süveyş kanalınınaçılışı ile Selanik kenti İngiliz malları için en kısa yolu oluşturmaya başlayacaktı. Sanayidevrimi, buharlı gemilerin ticari yaşamda etkin olarak kullanılmaya başlanması, Baltalimanı antlaşması ile birlikte Selanik dış ticarette daha önemli bir yer tutmaya başlayacaktı.Selanik limanını hinterlandına bağlayan demiryollarının yapılması ile hinterlandıyla dahasıkı ilişkiler kurmaya başlayacaktı. Limanın yapılması ile birlikte Selanik kenti ticari olarakgiderek önem kazanacaktı.Biz bu çalışmamızda Selanik limanının 20. yüzyıldaki deniz ticaretini ülkelere,ürünlere göre ortaya koymaya çalıştık. Beş büyük Osmanlı limanı içerisinde Selanik limanınınyerini belirlemeye çalıştık. In 1430 Selanik got under The Ottoman Empire's domination which lasted until theyear 1912, approximately 482 years. Being the midpoint of Asia and Europe, the city wasthe most important seaport of The Ottomans in the Balkans. Selanik Seaport was facing tothe Aegean Sea so it was on the route of international trade ships on their way to Blackseaand they never passed without stopping at Selanik seaport. With the openning of SuezChannal the city Selanik became the shortest way for British supplies. With the IndustrialRevolution, the use of steam-powered ships, and the Treaty of Balta Harbour, Selanik's placein international trade became more considerable. By the construction of railroads betweenthe Selanik harbour and its hinterland, it was attempted to better the connection betweenthe two. With the construction of the previously mentioned harbour, Selanik had earned theimportance it deserved. With this demonstration, we tried to show Selanik's trade in 20th century as sortedby countries and goods, and also tried to show the Selanik Harbour's place among five bigharbours of the Ottoman Empire.