Abstract:
Giriş: Üniversite öğrencilerinde uyku kalitesi fizyolojik ve psikolojik sağlığın korunması, verimliliğin artması açısından önemlidir.Amaç: Bu araştırma üniversite öğrencilerinin uyku kalitesi ve uyku kalitesini etkileyen etmenleri incelemek amacıyla tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Yöntem: Araştırma Ocak-Haziran 2012 tarihleri arasında İzmir'de bir üniversitenin hemşirelik, tıp ve eczacılık fakültelerinde eğitim alan 300 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırma verileri, Birey Tanıtım Formu ve Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi (PUKİ) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizi, aritmetik ortalama, yüzde, iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi, varyans analizi, korelasyon ve Kruskal- Wallis testleri kullanılarak yapılmıştır.Bulgular: Öğrencilerin PUKİ puan ortalaması 6.15 ± 1.90'dır. Uyku kalitesi kötü olanların oranı %59'dur. Yaş, cinsiyet, öğrenim görülen bölüm ve sınıf, kalınan yer ve sigara kullanma durumu ve PUKİ puan ortalamaları arasında fark bulunmamıştır. Alkol kullanan, kafeinli içecek alan, uyku süresi normalden az veya çok olan ve derslerde uyuklayan öğrencilerin uyku kalitesinin daha kötü olduğu belirlenmiştir.Sonuç: Bu çalışmada üniversite öğrencilerin uyku kalitesinin kötü olduğu saptanmıştır. Bu nedenle, öğrencilerde kötü uyku kalitesine bağlı olarak ortaya çıkabilecek sorunların önlenmesi için, uyku kalitesinin iyileştirilmesine yönelik çalışmalar yapılması gerekmektedir. Background: Sleep quality in undergraduate students is important for health protection in terms of physiological and psychological and increasing performance. Aim: This research was conducted as a descriptive study to evaluate the sleep quality and identify affecting factors of the sleep quality in undergraduate students . Methods: The study was carried out with 300 students who were receving education at Faculty of Nursing, Faculty of Medicine and Faculty of Pharmacy between the dates January-June 2012. Data collection was performed using "Individual İnformation Form" and "Pittsburgh Sleep Quality Index". The data analysis consisted of totals and percentages, Student t test, variance analysis, correlation and Kruskal Wallis test. Results: The mean of students' PSQI points was 6.15+1.90. Of the students, 59% had poor sleep quality. There was no difference between descriptive variables such as age, sex, class, school of the study, location and smoking status and PSQI scores of the students. Sleep quality was poor in students using alcohol and caffeinated, having more or less sleep time than usual and sleeping during lectures. Cınclusion: İn this study, sleep quality in collage students was found to be poor. Therefore, further studies should be carried out to improve quality of sleep and to prevent problems that may occur due to poor sleep quality in students