Abstract:
Giriş: Hemşirelik mesleği doğası gereği sürekli problem çözmek ve profesyonel kararlar almak durumunda olan bir meslektir. Bu nedenlehemşirelerin kliniksel alanda eleştirel düşünme becerilerini kullanmaları beklenmektedir. Amaç: Bu çalışma hemşirelerin eleştirel düşünmebecerilerinin bazı değişkenlerle ilişkisini incelemek amacı ile karşılaştırmalı ve tanımlayıcı olarak yapılmıştır. Yöntem: Araştırmanınevrenini bir üniversite hastanesi ve bir devlet hastanesi servislerinde çalışan hemşireler oluşturmaktadır. Çalışmada herhangi bir örneklemeyöntemine başvurulmayıp çalışmaya katılmayı kabul eden hemşirelerin tamamı çalışma kapsamına alınmıştır. Çalışmaya katılmayı kabuletmeyen, ulaşılamayan ve ölçek sorularına eksik cevap veren kişiler olması nedeni ile bu çalışmanın örneklemini 166 (n: 166) hemşireoluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Facione tarafından geliştirilen ve Kökdemir tarafından Türkçe'ye uyarlanan California EleştirelDüşünme Eğilimi Ölçeği ve sosyodemografik özellikler anket formu kullanılmıştır. Bulgular: Örneklemi oluşturan hemşirelerin; yaş, eğitimdurumu, medeni durum hastane ve çalışma yılına göre eleştirel düşünme puan ortalamaları arasında fark olmadığı (p > 0.05) örneklemineleştirel düşünme beceri puan ortalamalarının orta düzeyde olduğu, yaş ve çalışma yılı ile eleştirel düşünme becerisi arasında ilişkibulunmadığı (p > 0.05) belirlenmiştir. Sonuç: Hemşirelik eğitim müfredatlarına beceri temelli eleştirel düşünme derslerinin konulması,üniversite hastanesi ve devlet hastanesinde çalışan hemşirelerin eleştirel düşünme becerilerini inceleyen başka çalışmaların yapılması,eleştirel düşünmeyi etkileyen ve geliştiren demografik ve eğitimsel değişkenlerin (öğretim yöntemleri) araştırmacılar tarafından araştırılmasıönerilmiştir. Therefore, nurses are expected to use their critical thinking skills in the clinical practice. Aim: This descriptive and comparative study wasconducted to investigate the relationship between critical thinking skills of the nurses and some variables. Method: Nurses working invarious services of a university hospital and a state hospital constituted the study group. Without any special sampling, all the nurses whoagreed to participate were included in the study. Due to nurses who refused to participate in the study or could not be reached, or whosequestionnaires were incomplete, the final sample group consisted of 166 (n = 166) nurses. The California Critical Thinking DispositionInventory and Social and Demographic Questionnaire, developed by Facione and adapted to Turkish by Kökdemir, was used as a datacollection tool. Results: Nurses make up the sample; age, education level, marital status, compared to working in hospitals and there is nodifference between critical thinking scores (p > 0.05) also moderate sample scores of critical thinking skills. No correlation was detectedbetween variables such as age, total working years, marital status, educational status and critical thinking skills (p > 0.05). Conclusion:Introduction of critical thinking skills-based curriculum of nursing education courses, university hospitals and public hospital nurses workingin other studies investigating critical thinking skills, critical thinking and develops affecting the demographic and educational variables(teaching methods) are proposed by researchers to investigate.