Abstract:
Giriş: Hasta eğitimi, hasta ve ailelerine hastalıklarına ilişkin bilgi, beceri, tutum ve uygun davranış alışkanlıkları kazandırmak için yapılaneğitimlerdir. Bu bağlamda hemşireler tarafından yapılan bir eğitim, hastaların hastalığa ilişkin yaşam şekli değişikliklerinin ve uygun özbakımdavranışlarının oluşturulmasında önemlidir. Amaç: Araştırma, dahiliye ve cerrahi kliniklerinde yatan hastaların hemşirelerin yaptığıhasta eğitimlerini değerlendirmek amacıyla planlanmıştır. Yöntem: Araştırmanın örneklemini, Doğu Karadeniz Bölgesindeki bir üniversitehastanesinin dahiliye ve cerrahi kliniklerinde yatan toplam 220 hasta oluşturmuştur. Veriler, kişisel bilgi formu ve hasta eğitimlerinindeğerlendirildiği soru formu ile toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS 13.0 programında yüzdelik, ortalama ve ki-kare testi ile yapılmıştır.Bulgular: Dahiliye (%55) ve cerrahi (%54) kliniklerinde yatan hastaların yarısından fazlası hemşireler tarafından hasta eğitimininyapıldığını belirtmişlerdir ve bu eğitimleri yeterli algılamışlardır. Ancak dahiliye hastaları hasta eğitimlerini daha yeterli algılamıştır (p =.015). Hasta eğitimlerinde genellikle bireysel eğitim yöntemi kullanılmıştır. Dahiliye (%49) ve cerrahi (%55) hastaları eğitimlerin sözlü kısabilgilendirme şeklinde olduğunu, ancak yazılı materyal, görsel ve işitsel araçlarla destekli, uygulamalı ve tartışmalı eğitimleri tercihettiklerini belirtmişlerdir. Sonuç: Dahiliye ve cerrahi kliniklerinde yatan hastaların çoğunluğuna hemşireler tarafından eğitim yapıldığı,hastaların bu eğitimlerden memnun olduğu ve eğitimin dahiliye hastaları tarafından daha yeterli algılandığı saptanmıştır. Background: Patient education is the training that the patient and their families is offered to gain the information, skills, attitudes, andappropriate behaviours regarding their diseases. In this direction, an effective training performed by nurses is important to developappropriate self agency and lifestyle related to the patients' diseases. Objectives: The study was planned to assess through the patients ofpatient trainings that presented by nurses ın medical and surgical clinics Methods: The sampling of research consisted of the total of 220patients hospitalized in medical and surgical clinics of a university hospital in Eastern Black Sea Regions. Data was gathered with aquestionnaire about evaluating of patient training and an information form regarding demographic characteristics. In the analysing of datawas used percentages, means and chi-square tests in SPSS 13.0 programme. Results: The more than half of the medical (55%) and thesurcigal patients (54%) stated that patients trainings were presented by nurses, and they perceived as sufficent the educations. However, themedical patients perceived that the patient educations were more sufficient (p = .015). In general, individual training was used in thiseducations. The medical (49%) and surgical (55%) patients explained that the educations were as the verbal-short information, but theyprefered the pratical and contraversial training supported with the written material, visual and auditory equipment. Conclusion: It wasdetermined that the patient training was obtained to the most of the patient in medical and surgical clinics by nurses, the patients satisfied inthese educations that were perceived more sufficient by medical patients.