Abstract:
Amaç: Bu çalışma ile Dokuz Eylül Üniversitesi Tıp Fakültesi (DEÜTF) Dördüncü SınıfÖğrencilerine 2008/9 (n=129) ve 2009/10 (n=136) Eğitim Dönemi'nde uygulanan Akılcıİlaç Kullanımı (AİK) kursunun AİK becerileri üzerine kısa süreli etkilerinindeğerlendirilmesi amaçlanmıştır.Gereç ve yöntem: AİK kursu, 2008/9 akademik yılından itibaren, DEÜTF dördüncüsınıf müfredatına entegre edildi. Kursta, Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafındanönerilen DSÖ/Groningen Modeli ile uyumlandırılmış eğitim modeli kullanıldı. Kursunetkisini değerlendirmek için öğrencilere kurs öncesi ve sonrası Nesnel Örgün KlinikSınav (NÖKS) uygulandı ve öğrencilerden kurs sonunda geri bildirim alındı. Her ikieğitim döneminde de uygulanan kurs programının aynı olması nedeniyle sonuçlarbirlikte değerlendirildi. NÖKS'ında, öğrencilerin problem çözme adımları (1- Problemitanımlama, 2- Tedavi amaçlarını belirleme, 3- İlaç dışı tedavinin belirlenmesi, 4- Kişiselilaç (K-ilaç) seçimi ve tedavi seçeneklerinin belirlenmesi, 5- K-ilacın hasta içinuygunluğunun değerlendirilmesi, 6- Reçete, 7- Hastanın bilgilendirilmesi a. İlaç kullanımtalimatları, b. İlaç ile ilgili uyarılar, c. Sonraki randevu) 80 puan ile iletişimbecerileri ise 20 puan ile değerlendirildi.Bulgular: Kurs öncesi NÖKS ortalaması 16,1  0,7, iken kurs sonrası NÖKS ortalaması70,9  0,7 puan olarak saptandı (n=265; p<0,0001). Kurs sonrası geri bildirim formudolduran 139 öğrencinin %100,0'ü kursu meslekleri ile ilişkili olarak değerlendirmiş,%95,4'ü kursta edindikleri AİK bilgi ve becerilerini meslek hayatlarında kullanabileceklerinibelirtmiş ve %79,7'si kursu yararlı olarak nitelemiştir.Sonuç: Dördüncü sınıf öğrencilerine uygulanan AİK Kursu, öğrencilerin akılcı ilaçkullanma ve reçete yazma becerilerini olumlu yönde geliştirmiş, öğrenci memuniyetinisağlamıştır. Bununla birlikte, bu verilerin kursun kısa dönem sonuçları olduğu dikkatealınarak akılcı ilaç kullanımı becerisi üzerine kursun uzun süreli etkisi, son sınıföğrencilerimiz ve mezunlarımız ile yapılacak bir araştırmada değerlendirilmelidir.Objective: The aim of the present study was to evaluate the short term impacts of RPTcourse on rational prescribing skills of the fourth-year students in 2008/9 (n=129) and2009/10 (n=136) school year.Material and method: Starting from academic year 2008/9, a five-day rationalpharmacotherapy (RPT) course was entegrated to the curriculum in University ofDokuz Eylul Medical School. The course was organised in the beginning of the fourthyearusing the World Health Organization (WHO)/Groningen model. The impact ofthe RPT course was measured by pre/post-test design by an objective structuredclinical examination (OSCE) for all students. Also, post-course anonymousquestionnaire was performed for evaluation of course by students' feedbacks. Theresults were evaluated together because the course programme in both academic yearswere the same. Problem solving steps (1- definition of the patient's problem, 2-determination of treatment aims, 3- determination of non-pharmacological treatment,4- selection of the personal drug and treatment options, 5- evaluation of drug eligibilityfor patient, 6- evaluation of prescription, 7-giving information for prescribed drugs a.instructions for drug use, b. information about the adverse effects, c. next appointment;total 80 points) and communication skills (20 points) were assessed in the OSCEs.Results: The mean scores of the pre-test and post-test OSCE were 16.1  0.7 and 70.9 0.7, respectively (n=265; p<0.0001). Hundred percent of 139 students who filled thefeedback form declared that the course was related to their job; 95.4% of studentsreported that they would use the skills and knowledge they acquired in the course intheir future carreer and 79.7% found the course useful.Conclusion: The present study demonstrated that the fourth-year medical studentsmarkedly benefited from the RPT course in developing rational prescribing skills andthat the students were satisfied with the course. However, these are the short-termresults of the course, skills of the final year students and alumni should be evaluated toassess long-term impact of RPT course.