DSpace Repository

Understanding the Female Consumers' Decision Making Styles

Show simple item record

dc.contributor.author Kavas, Alican
dc.contributor.author Yeşilada, Figen
dc.date.accessioned 2015-10-06T16:41:13Z NULL
dc.date.available 2015-10-06T16:41:13Z NULL
dc.date.issued 2008
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/2322 NULL
dc.description.abstract Understanding consumer decision making styles is vital for companies in developing the appropriate marketing strategies to best satisfy their target groups. Many studies have been conducted on the issue using the Consumer Styles Inventory (CSI) in different cultural settings conducted mostly on student samples. This study aims to test the transferability of the CSI to the Cypriot context through working with a sample drawn from adult female consumers living in the northern part of the island. Out of the eight consumer decision traits identified, three of them (Perfectionist- high quality seeking consumer, Confused by over choice consumer, Brand conscious consumer) are the same with the ones in the Sproles and Kendal (1986) study. Three of the traits identified (Time-energy conserving impulsive consumer, Careful, value for money consumer and Brand-store loyal consumer) have low reliabilities indicating that these traits cannot be accepted as reliable and need further refinement. Thus, the CSI's generalizability across cultures has received limited support from the current study. Tüketicilerin karar verme tarzlarını anlamak, isletmeler açısından uygun pazarlama stratejilerini gelistirilmesinde büyük önem tasır. Bu amaçla Tüketici Tarzları Ölçegi (TTÖ) kullanılarak konuya iliskin birçok arastırma yapılmıstır. Bu arastırmalar farklı kültürlerde, çogunlukla ögrencilerden olusan örneklemler üzerinde gerçeklestirilmistir. Bu dogrultuda, çalısmanın öncelikli amacı TTÖ'nin Kıbrıs'ta uygulanabilirligini arastırmaktır. Örneklemi Kıbrıslı kadın tüketiciler arasından seçilen arastırmada belirlenen sekiz karar verme özelliginden üçü ("Mükemmeliyetçi, yüksek kalite odaklı tüketiciler", "Çesit karmasası yasayan tüketiciler", "Marka bilincine sahip tüketiciler") Sproles ve Kendall (1986)'ın çalısmasında ulasılan boyutlarla aynıdır. Belirlenen sekiz boyuttan üçü ("Zaman-enerji tasarruf eden, dikkatsiz tüketiciler", "Dikkatli parasının karsılıgını almak isteyen tüketiciler", Marka-magaza bagımlısı tüketiciler") düsük güvenilirlik düzeyine sahiptir. Dolayısıyla, bu çalısma TTÖ'nin farklı kültürlere genellestirilebilmesine sınırlı destek vermektedir en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi en_US
dc.subject Consumer Behavior, Consumer Styles Inventory (CSI), Cyprus, Female Consumers, Tüketici Davranısı, Tüketici Tarzları Ölçegi, Kıbrıs, Kadın Tüketiciler en_US
dc.title Understanding the Female Consumers' Decision Making Styles en_US
dc.title.alternative KADIN TÜKETİCİLERİN KARAR VERME TARZLARINI ANLAMAK en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account