DSpace Repository

1990 sonrası Türk moda fotoğrafında genel eğilimler

Show simple item record

dc.contributor.author DAYI, Handan
dc.date.accessioned 2015-11-24T16:46:49Z NULL
dc.date.available 2015-11-24T16:46:49Z NULL
dc.date.issued 2006
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/9834 NULL
dc.description.abstract Fotoğrafın keşfinden hemen sonra batıda portre geleneğinin ardından gelişen moda fotoğrafı kısa zamanda branşlaşarak bu alanda önemli bir yer edinmiştir. Toplumda yaşanan ekonomik, politik ve sanatsal akımlar yardımıyla kendine ait estetik bir dil geliştiren moda fotoğrafı moda sektörünün ayrılmaz bir parçası haline gelmiştir. 1980 sonrası Türkiye'de değişen ekonomik şartlar, tekstil ve reklam sektörlerinin gelişmesine olanak tanımış ve Türkiye'de moda fotoğrafçılığının branşlaşmasında etken olmuştur. 1990'larda ise moda fotoğrafı masa üstü yayıncılığın ve fotoğraf tekniklerinin de gelişmesiyle moda sektöründe yön veren bir duruma gelmiştir. Dünyada 1900'lerin başında branşlaşan moda fotoğrafı, Türkiye'de neredeyse bir yüz yıl kadar sonra kavramlaşma sancıları çekmekte ve kendine ait bir üslup arayışını içerisine girmektedir. Newyork'ta Modern Sanatlar Müzesinde 28 haziran 2004'de açılan ?Fashioning Fiction in Photography since 1990? sergisi 90'lı yılların moda fotoğrafçılığını inceleyerek bu yıllara bir tarz biçebilmemiz için önemli bir adım atmıştır. Türkiye'de ise yeni kuşak moda fotoğrafçılarıyla başlayan batıyla eş zamanlı ilerleyen moda fotoğrafında yeni bir dil oluşturma çabası günümüzde bazı fotoğrafçılarda kendilerine ait üslup olarak ortaya çıkmış, 90 sonrası gelişen yeni pratikleriyle kataloglarda, magazin dergilerinde, televizyon kanallarında görsellik kazanmıştır. Günümüzde ticari anlamda kendini ispat etmiş olan Türk moda fotoğrafının sanatsal yaratıcılık anlamında sorunlar yaşadığı görülmektedir. 1990 sonrası fotoğrafta gelişen üsluplara parelel olarak Türk moda fotoğrafında eğilimlerin ortaya çıkmasına olanak tanıyacak gelişmeler olmuş ve moda fotoğrafı önemli bir yol almıştır. Moda fotoğrafı üzerine yapılan bu çalışmada Türk Moda Fotoğrafında tarihsel süreç değerlendirilirken 90 sonrası oluşan eğlimler de ortaya çıkarılacaktır. Bu anlamda bu tezin, Türk moda fotoğrafıyla ilgili gelecekte yapılacak çalışmalara da ışık tutacağı düşünülmektedir. The fashion photography which developed soon after the discovery of photograph and portrait tradition in the West has separated into branches in a short while and acquired a significant place in this area. The fashion photography that developed its own unique aesthetic language by the help of economic, politic and artistic movements took place in the society, has become a significant part of fashion sector. The economical conditions of Turkey which changed after 1980, allowed textiles and advertisement sectors to enter in the foreign markets and played a key role in branching of fashion photography in Turkey. In 1990?s, by the developments both in photograph techniques and in desktop media, fashion photography has become a part that guides the fashion sector. The fashion photography which branched in the beginning of 1900?s across the world, has involved in the searches of its own language in Turkey after about a century. The ?Fashioning Fiction in Photography since 1990? exhibition which was opened in The Museum of Modern Arts in New York in June 28, 2004, has taken a significant step forward for defining a style for these years while studying the fashion photography of the 1990?s. In Turkey, the efforts to form a new language which began with new age fashion photographers and improved syncronized to the West, has appeared as an owned style of some photographers and with the new practices developed after 90?s, obtained visualization in catalogues, magazines and tv channels. Nowadays, the Turkish fashion photography which proved itself in commercial means, faces some problems in creative means. Parallel to the developed styles after 1990, there has been some developments which enables the tendencies to appear in Turkish fashion photography and fashion photography has taken a significant step forward. In this study made on fashion photography, the tendencies occured after 1990?s will be revealed while the historical process in Turkish fashion photography has being studied. In this sense, it is thought that this thesis will light the way for the future studies on Turkish fashion photography. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Güzel Sanatlar Enstitüsü en_US
dc.subject Fotoğraf = Photography ; Fotoğraf sanatı = Photography art ; Fotoğrafçılık = Photography ; Moda = Fashion ; Moda fotoğrafı = Fashion photography ; Moda sektörü = Fashion sector ; Türkiye = Turkey en_US
dc.title 1990 sonrası Türk moda fotoğrafında genel eğilimler en_US
dc.title.alternative The general tendencies in Turkish fashion photography after 1990 en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account