Abstract:
1902 yılında ?Voyage Dans la Lune? adlı filminde, Fransız yönetmen Georges Mélies, filmdeki gerçeküstü ortamı, set, dekor, aksesuarlar ve plastik makyaj gibi birçok üçboyutlu formu özel olarak üreterek meydana getirdi. Bu sayede özel yapım formların sinema sanatı içindeki yerini belirlemiş oldu. 1920'li yıllarda ise sinema eserlerinde model animasyon tekniği kullanılarak gerçeküstü yaratıkların beyaz perdede oyuncularla bir arada gösterildiği bir dönem başladı. Bu dönemde, animatör ve yaratık tasarımcı Willis O'Brien ve öğrencisi Ray Harryhausen'ın çalışmaları başta olmak üzere bir çok fantastik film çekildi. Bu filmler, yaratıklar, aksesuar, dekor gibi tüm özel yapım formlar açısından gelecek kuşağın temelini oluşturdular. Avrupa'da ise kil ile model animasyon tekniğini kullanarak filmler üreten Jan Swankmayer, eserlerinde kil malzemesini ve özel yapım formları Hollywood estetiğinden tamamen farklı bir şekilde kullandı. Sinema sektörü için özel yapım formların kullanımı alanında bir diğer kilometre taşı ise 1977 yılında George Lucas'ın çekimine başladığı ?Star Wars? serisi idi. Günümüze kadar Toplam altı film olan bu seri için Lucas, Industrial Light and Magic şirketini kurdu. Bu şirket ?Star Wars ? serisi için sinema tarihindeki en geniş özel yapım form arşivini üretti ve birçok sanatçıyı yetiştirdi Bu dönemi takiben Amerika'da İndustrial Light and Magic gibi birçok özel efekt ve model atölyesi kurulmaya başladı. Bunların arasında Stan Winston Studio, Tippett Studio, Amalgamated Dynamics Inc. özel yapım formlar alanında animatronik, plastik makyaj ve aksesuar üretimlerinde artistik ve teknik becerileri sayesinde birçok başarılı projeye imza attılar. Son dönemde ise Yeni Zelanda'daki Weta Workshop, ?Yüzüklerin Efendisi? üçlemesi için yaptığı çalışmalar ile öne çıkmıştır. Üç film için yaratık modelleri, maskeler, plastik makyajlar, kostümler, zırhlar, silahlar, minyatürler dahil olmak üzere 28.000 in üzerinde özel yapım form üretmiştir. Böyle bir projeye imza attıktan sonra sektördeki en iyi özel efekt atölyelerinden biri haline gelmiştir. Şu anda, edindiği bu deneyim sayesinde yapamayacağı hiçbir üç boyutlu formun olmadığı iddiasını kanıtlarcasına çalışmalarına devam etmektedir. Sinema sektörü için özel yapım formların üretilmesinde kil modelciliği ilk olarak gerçekdışı karakterlerinin yapımında kullanılmıştır. Kil modelciliği ile şekillendirilen karakterler çeşitli tekniklerde, film içinde kullanılmak üzere hazırlanır. Bu teknikler model animasyon, animatronik kuklalar, oyuncuya uygulanan plastik makyaj, maskeler ve üç boyutlu tarama cihazları ile tarayıp dijital ortamda canlandırmadır. Sinema sektöründe, özel efektler oluşturmak için özel yapım formların üretilmesinde kil modelciliğinden en çok yararlanılan bir başka alan ise oyuncu obje ve aksesuar yapımıdır. Oyuncu objeler filmin hikayesinde belli bir rolü olan nesnelerdir. Belli bir döneme ait ya da tamamen fantastik bir ortamdaki araç gereçleri içeren bu alan birçok formu içine aldığından en çok çeşitli malzemenin kullanıldığı özel form üretim alanıdır. Kil modelciliğinin kullanıldığı bir diğer alan ise minyatür efektleridir. Genellikle mekan ya da araçların ölçekli modellerinin yapıldığı bu teknik, birebir boyutlarda elde edilmesi güç görüntülerin çekilebilmesini sağlar. Kil modelcisi sinema sektörü için özel yapım formlar üreten atölyelerde yukarıda adı geçen alanlarda çalışmalar yapabilmektedir. Aynı zamanda, üç boyutlu şekilde gerçek hayata geçirilmiş bu formlar film harici tanıtım, promosyon ve satış amaçlı olarak da üretilebilmektedir. In the year of 1902 Georges Mélies, to describe the scenes which takes place in his film ?Voyage Dans la Lune? artificialy created elaborated sets, accessorry and prosthetic make-up for the first time. Thus he introduced artificial forms to the cinema art. During 1920?s in the movies by using stop-motion animation, a period was started which surreal creatures were shown together with actors on the screen. In this period many fantastic film was shot particularly by animator and creature designer Willis O?Brien and his protégé Ray Harryhausen. With their sets, accessories and creatures these films formed the basics of the next generation movies. In Europe, Jan Swankmayer used the clay and artificial forms in his works, in a totally different way from Hollywood aesthetic. When artificial forms was used in Star Wars series which George Lucas started to shot in 1977 it was another milestone for the motion picture industry. For this film which he made six episodes Lucas formed a company called Industrial Light and Magic. This company produced the largest artificial forms archieve in the motion Picture industry and educated many artists. Following this period like Industrial Light and Magic many special effect and model workshops were formed in States. Stan Winston Studio, Tippett Studio, Amalgamated Dynamics Inc. were some of these. They achieved many goals in artificial forms as animatronic, prosthetic make- up, property production. With their technical and artistic skills they made great success. Lately Weta Workshop from New Zelland ?shines? with the great works for the ?Lord of the Rings Triology? . For these three films, creature design , masks , prosthetic make-ups, costumes, weaponry-armory, miniatures over 28.000 artificial forms were produced. By producing such a Project Weta Workshop, has become one