dc.description.abstract |
Bir kelimenin, isaretin, anlatımın ya da kavramın tasıdıgı bilissel ya da duygusal içerik olarak anlam, iletisim açısından okur, izleyici ve dinleyici ile mesaj arasındaki dinamik etkilesimi dile getirir. Bu etkilesimin tasıyıcısı olan iletisimin hem ürünü hem de sonucu olarak ortaya çıkan anlam; verili-degismez bir nitelikte degildir. Anlam "sey"lerin mutlak bir niteligi de degildir. Anlam insanların bu seylere yükledigi bir yapıdır. Dolayısıyla "sey"lerin dısında bir referans noktası gerektirir. Anlamlandırma ya da anlama, bir nesneyi, bir arlıgı, bir kavramı, bir olayı bellekte canlandırabilecek bir göstergeye baglayan olustur. Dolayısıyla anlamlandırma toplumsal pratigin ürettigi ürünün söylemsel bir nesnesidir. Barthes'e göre anlamlandırmanın iki düzeyi bulunur. Düz Anlam olarak adlandırılan ilk düzey, bir göstergenin göndergesiyle olan yalın ya da fiili iliskisini gösterir. kinci düzey yan anlamsal düzeydir. Burada düz anlamın göstergeyi kullanan kültürce yorumlanması ve kisinin deger sistemini temsil edecek hale getirilmesini vurgular. Türk pop müziginde kendine özgü bir yeri olan Bülent Ortaçgil, sarkı sözlerinde ele aldıgı konuları yarattıgı metaforlar ve simgeler yoluyla aktarmasıyla dikkat çeker. Bu simgeler içinde en çok dikkat çeken "oyun", bir simge olarak Ortaçgil'in ilk albümünden baslayarak yarattıgı anlam dünyasında önemli bir yere sahip olmus ve yıllar içerisinde yüklendigi anlamlarda da farklılasmalar göstermistir. Bu çalısmada "oyun" simgesi ve bununla baglantılı olarak kullanılan diger yan ögelerin Oratçgil müzigi içindeki kullanım biçimleri, sarkı sözlerinden hareketle ele alınacaktır. The meaning as a cognitive or emotianal content attached to a word, a sign, a narrative or a concept Express the dynamic interaction between the reader, the audiance and the message in terms of communication. The meaning appeard both as a product and as a result of communication being the carrier of this interaction doesn't have a given unchangeable feature. the meaning is also not the absolute feature of the "things", but it is a structure attributed to these things by human being. Therefore, a reference point is needed other than the "things". Signification or comprehension is an existence that connects a sign envisaging an object, a being, a concept a phenomenon. Hence, signification is the discoursive object of a product generated by the social practice. According to Barthes there are two levels of signification. The firt level called direct meaning indicates the simple or actual relation between sign and signifer. The second level is connotational one. It is empasized that the culture using the sign interprets the direct meaning which finally represents the value systm of an individual. Bulent Ortacgil having a distinctive place in Turkish pop music draws attentions by reflecting the themes employed in the lyrics through metaphors and symbols created by him. The most striking one among these symbols is "play", that has an importance place in his semantic domain created as a symbol beginning from his first album and attributes meaning of which has changes through the years. In this thesis, the using way of "play" theme and others related to subsidiary elements in Ortacgil's music will be examined by drawing on the lyrics. |
en_US |