Abstract:
Postmodern oyun yazımında kurgulama teknikleri olarak ele alınan bu çalışma, öncelikle postmodernizme gelmeden geçen evreyi, modernitemodernizm tanımları ve tiyatro düşüncesine bu tanımların etkileri üzerinde durularak gerçekleştirilmiştir. Bugünün düşünce sistemi, içinde bulunduğumuz yüzyılın dünden neler aldığı ya da tamamen geride bıraktıkları üzerinden, postmodernizm diye adlandırılan bu çağa ve bu değişim süreciyle beraber, sanatta gerçekleşen önemli gelişim sürecine atıflarda bulunarak, sanata ve özelde tiyatro oyunlarındaki yazım ve kurgulama tekniklerine yer verilmiştir. Bu yüzyıl, bir çeyrek yüzyıl öncesinde başlayarak önemli ve iz bırakan değişimlerin içindedir. Süregiden bu değişim kendiliğinden olmamaktadır. Onu hazırlayan düşünce dünyası ve bu düşünce dünyasının yaşama, sanata, ekonomiye, siyasete nasıl etki ettiğine de bakmak gerekmektedir. Her dönemin düşünce yapıtı, kendi gerçekliği içinde kendi biçimini aldığını unutmadan, tiyatro oyunlarında yirminci yüzyılda yazarların yeni teknikler geliştirmeleri ve bu teknikleri oyun yazımında hangi kurgu biçimleriyle yazdıklarını, kuramsal bir alt yapıyla tanımlamak gerekmektedir. Günümüzde Postmodern yazarlar olarak adlandırılan, "Heiner Müller", "Peter Handke", "Thomas Brasch" ve model oyun olarak seçilen, "Hamlet Makinesi", "Kaspar" , "Kadınlar. Savaş. Komedi" adlı yapıtlara bakarak, yaşadığı çağa tanıklık eden yazarın, bu zamanı eserlerine nasıl yansıttığını ve değişen değerlerin tiyatro dünyasını, oyunlarını nasıl etkilediği gösterilmiştir. Bütün bu saydıklarımız çerçevesinde şekillenen, tarihsel olandan evrensele, düşsel olandan gerçekliğe, gerçeklikten de kurmaca bir dünyada sanatın işlevinin ne olduğuna yer verilmiştir. This study dealt as the plotting techniques in writting of post-modern play has been carrid out by emphasizing, primarily the process passing without reaching modernism, modernitemodernism definitions and the effects of them ( these definitions) on the idea of theatre. Today's system of idea has gave the place on art and writting and plotting methods in the theatre plays imparticularly by making an ascribe to the important development period carrying out in art together with this changing period from what the present century takes from last or the things totally left over to this age referred to as postmodernism. This century in the alterations which are significant and have made great effects by beginning a quarter century ago. This continuing changing does not exist on its own. Without disregarding the fact that an intellectual works of any period takes its own style within the frame of its own reality, it is necessary to define, on a thearetical substructure, which plot styles the playwrights of the 20th century used for the new techniques they developed. Considering "Heiner Müller", "Peter Handke" and "Thomas Brasch" referred to as postmodernist writers nowadeys and the work of art named as "Hamlet Machine", selected as a model play, "Kaspar", " Women. War. Comedy", it has been pointed out how the writer who testified the age he lived in reflected this time on his works and how the changing values affected the world of theatre and works of it. According to the ones formed in the perspective of what we talked out, it has been given a place on what the art's function is in a world from historical one to the universal one, from the imaginary one the reality and from the reality to the fantastic (world) one.