Abstract:
Primitif Sanat Ve Primitif Sanatın 1900–1950 Yılları Arası Heykel Sanatına Etkileri konulu bu araştırmada, Primitif Sanat incelenerek, Modern sanatın en yoğun yaşandığı dönemdeki heykel sanatına olan etkileri ele alınmıştır. Modern olarak adlandırılan süreçteki heykel sanatına bakıldığında, bunun özellikle 1900–1950 yılları arasındaki dönemi kapsadığı görülür. Bu sürecin oluşumunu sağlayan en önemli etkilerden biri de Primitif sanatın farkına varılmasıdır. Bu çalışmada öncelikle insanın ilk kez alet yapmasıyla başlayan tarih öncesi çağların ilk sanat örnekleri ile günümüze kadar gelebilmiş ya da yakın tarihlerde son bulmuş Primitif kabile topluluklarının yaptıkları ve sanat nesnesi olarak değerlendirilen; fetiş, maske, totem şeklindeki çeşitli üretimleri incelenmiş, aslında bu nesnelerin onların yaşamı algılayışlarının ve inançlarının yansımaları olduğu görülmüştür. Daha sonra ise modern sanatın oluşumunu hazırlayan önemli toplumsal, endüstriyel ve tarihsel gelişmeler üzerinde durulmuş, Ekspresyonizm, Kübizm, Sürrealizm gibi Primitif sanattan en çok etkilenen sanat akımları incelenmiştir. Primitif sanatın heykel sanatına etkileri ise Matisse, Picasso, Brancusi, Moore gibi heykeltraşlar ve heykelleri üzerinden araştırılmıştır. In this, "The Primitive Arts and The Influences of the Primitive Arts to the Sculpture Art Between 1900-1950" themed research, the Primitive Arts has been discussed and its ifluences to the Sculpture Art, during the most popular time of Modern Art has been treated. Attending the Sculpture Art during the as "Modern" described process will seen that it comprises the period between 1900-1950. One of the most important effects to the constitution of this process is the behold of the Primitive Art. In this research primarily, the first art examples of the prehistorical ages beginning with the tool creating of the human being and the productions of the Primitive Tribals, like fetish, mask and totem, which has been found in the near time or achieved to the present and appreciated as art object has been observed and it has been seen that those objects are actually the reflects of their life perceive and faith. In the second section has been deliberated on the important social, industrial and historical developments, which prepared the formation of the Modern Art and the art movements, mostly influenced from the Primitive Arts, like Expressionism, Cubism and Surrealism has been analized. The effects of the Primitive Arts to the Sculpture Art has been researched over sculptors like Matisse, Picasso, Brancusi and Moore and their statues.