dc.description.abstract |
Tuz pişirimi tekniği ilk olarak 15. yy.da Almanya'nın Rhineland bölgesinde görülmüş, kısa zamanda birçok ülkede uygulanmıştır. Sır pişirimi gerektirmeyen bu yöntem, ekonomik oluşu ve uygulama kolaylığı ile seramik endüstrisinde ve kullanıma yönelik kap kacak üretiminde yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştır. Tuz sırları kendine özgü doku ve renk özellikleriyle birçok sanatçıyı etkilemiş, seramik sanatında da önemli bir yere sahip olmuştur. Yapılmış olan çalışmanın amacı; odun yakıtlı fırınlarda tuz sırı pişirim tekniğini uygulayarak, seramik yüzeylerde farklı doku ve renk seçenekleri oluşturmaktır. Çalışmada tuz pişirimi tekniği üzerine kapsamlı bir araştırma yapılarak, kullanılan bünye, astar ve sır reçeteleri incelenmiştir. Ulaşılan bilgiler doğrultusunda, yüksek dereceye uygun bünye hazırlanarak, farklı astar ve sır reçeteleri uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda; odun küllerinin ve tuz buharının seramik bünyede oluşturduğu farklı yüzey etkileri araştırılarak, parıltılı ve ince bir sır tabakası elde edilmeye çalışılmıştır. Uygulanan astar ve sır denemeleri ile yüzeydeki renk ve doku özelliğine çeşitlilik kazandırılmıştır. Bununla beraber başarılı bir tuz pişiriminin, bilgi birikimi ve deneyimler sonucu geliştirilebileceği sonucuna varılmıştır. The technigue of salt-firing was firstly seen in Germany's Rhineland region in 15 th century, in a short time it was applied in many countries. This method which is not necessary to glaze-firing is started to be used as common in the industry of ceramics and the production of pots and pans aiming at using due to their economic property and easiness of applying. Salt-glaze affect many artist due to their original colors and textures, they also have a important place in fine art ceramic. The aim of this thesis forms alternatives of different colors and textures on ceramic surfaces by using the technigue of salt-glaze firing in the salt kilns which used wood as fuel. The prescriptions of body, coating and glaze used are investigated by doing a comprehensive research about the technigue of salt-glaze firing in this thesis. Considering the informations reached, the different prescriptions of coating and glaze were employed by preparing the body suitable to high degree. At the end of this thesis, it was tried to obtain a shining and thin glaze-layer by researching the different surface effects that wood ashes and salt vapor form on ceramic body. The diversity of color and texture on surface was enhanced with the tests of coating and glaze employed. Nevertheless, it follows that a successful salt-firing can be improved by the accumulation of information and experiences. |
en_US |