Abstract:
Üç bölümden oluşan bu araştırma tezinde, ‘kadın imgesi ve cinsellik' kavramları, görsel iletişimin en etkili ortamlarından biri olan ‘basın ilanı' çerçevesinde eleştirel bir bakış açısıyla incelenerek, örnek görseller ile çalışma desteklenmektedir. Görsel dünyanın bitmez/tükenmez bir kaynak olarak kullandığı kadın imgesinin ve cinselliğin, basın ilanlarındaki temsilinin doğru bir açılımla anlatılabilmesi için, öncelikle ‘imge' kavramını açıklamak gerekmektedir. Bu amaçla araştırmanın birinci bölümünde; görmek ve imge arasındaki ilişki, imgelerin anlamı ve basın ilanlarında en çok kullanılan görsel öge olması nedeniyle fotoğrafik imge anlatılmaktadır. İkinci bölümde; kitle ve tüketim kültürü bağlamında, yirminci yüzyılda kadınların temsil biçimleri ve bu tarihsel süreç boyunca basın ilanlarında kadın imgesi ve cinselliğinin nasıl yer aldığı anlatılmaktadır. Araştırmanın son bölümünde ise, basın ilanlarında kadın cinselliğinin kullanımı ‘toplumsal cinsiyet' kavramı ile ilişkilendirilerek, cinsiyet rollerinin, bedenin, güzellik ve cinselliğin reklamlara nasıl yansıdığı, güncel basın ilanı örnekleriyle irdelenmekte; reklamcılığın sömürmeye devam ettiği kadın imgesinin, modern yaşamın en büyük sorunlarından biri olan ‘cinsiyetçilik'ten kurtulup kurtulamayacağı sorgulanmaktadır. Anahtar Kelimeler: Kadın, İmge, Cinsellik, Basın İlanı, Tüketim This research thesis is composed of three chapters which investigate the concepts of "woman image and sexuality" from a critical point of view, within the frame of "press advertisement", which is one of the most influential among visual media. To be able to elaborate on the representation of woman image and sexuality as a never ending source exploited by visual world, the concept of "image" should be explained in the first place. Therefore, first chapter of this research discusses the relation between seeing and image, meanings of images, and photografic images as the visual element most frequently resorted to in press advertisement. Following chapter examines forms of representation of women, and place of woman image and sexuality in press advertisement, in the context of mass consumer culture of the 20th century. Finally, last chapter of this research links the way woman sexuality is used in press advertisement, with the concept of "gender"; through contemparory instances of press advertisement, examines how gender roles, body, beauty and sexuality are reflected in advertisements; and discusses if "woman image" that is continously being exploited by advertisement world would one day decolonize itself from "sexism" which is one of the biggest problems of the modern life . Key Words: Woman, Image, Sexuality, Press Advertisement, Consumption