DSpace Repository

Etik ve estetik bağlamda resimde çıplak figür

Show simple item record

dc.contributor.author YILDIZ, Gökhan
dc.date.accessioned 2015-11-24T16:39:24Z NULL
dc.date.available 2015-11-24T16:39:24Z NULL
dc.date.issued 2010
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/9714 NULL
dc.description.abstract Felsefenin dört ana dalından biri olan Aksiyoloji, yani değerler felsefesi etik ve estetik kavramlarının doğasını anlama üzerine kuruludur. Yanlışı doğrudan ayırabilmek amacıyla ahlak kavramının doğasını anlamaya çalışır. Etik kavramı her ne kadar ahlak kelimesi ile eş anlamlı bir kullanıma sahip olsa da, etik kavramı yöresel değil evrensel bir kavramken, ahlak kavramı yöresel bir kavram olarak karşımıza çıkar. Estetik kavramı ise akıl düzenine karşı olarak duyusallık düzenini kurmayı amaçlar. Bir anlamda duyuların kurtuluşu anlamına da gelir. Bu bağlamda düşünüldüğünde etik ve estetik kavramları birbirlerinden çok farklı kavramlar olarak düşünülse de her ikisinin de bazen ortak bir nokta da birleştiği görülmektedir. Resimde çıplak bir başka deyişle Nü Fransızca bir kelimedir. Nü, tam anlamıyla soyunuk olmak demektir. Çıplaklık olgusu etik ve estetik değerler açısından incelendiğinde toplumdan topluma değişen sosyo-kültürel değerler açısından farklılıklar arz eder. Çıplaklık ve Nü her ne kadar aynı şeyi ifade eder gibi görünse de bu bir yanılgıdır. Çıplaklığın Nü olabilmesi ancak çıplağın nesne olarak algılanmasıyla mümkün olmaktadır. Çünkü çıplaklık kendini olduğu gibi ortaya koyma iken Nü'de seyredilme amacıyla soyunuk olma söz konusudur. Çıplaklık, söz konusu olduğunda Nüdizm ve Natürizm kavramları karşımıza çıkmaktadır. Bu noktada Nüdizm ve Natürizm için çıplaklığın yaşam biçimi haline gelmesi denilebilir. Aralarındaki fark ise çıplaklığın yaşanacağı mekan ile ilgilidir. Tarih boyunca estetik bağlamda güzel kavramıyla özdeşleştirilen kadın vücudu, erotizm kavramının ifadesi içinde bir araç olarak kullanılmıştır. Çıplaklığın sanat eserlerindeki dozu da yaşanılan çağa göre şekillenmiştir. Erotizm anlayışlarını çıplak figür aracılığıyla ortaya koyan sanatçılar ağırlıklı olarak kadın vücudunu resmetmişlerdir. Batı sanatında çıplak kendine özgü geleneği içerisinde bir sanat biçiminin ifadesidir. Resim sanatında ilk çıplaklar "Cennetten Kovulma" temasını tasvir eder. Bu cennetten kovulma sahneleri birçok sanatçı tarafından betimlene gelen bir konudur. Bu resimlerde Adem ve Havva işlediği günah sebebiyle ilk kez çıplak olduklarının farkına vardıklarında sanki seyirciye poz verir bir konumda resmedilmişlerdir. Sonraki dönemlerde anatomi ile ilgili çalışmalar yapılarak bir anlamda Nü resimlere bilimsel temeller kazandırılmıştır. Türk sanatında çıplak figür olgusu Batı sanatına oranla çok daha geç sanat dünyasına girmiştir. Resim sanatının Türkiye'de gelişimi 19.yüzyıla rastlar. Bu dönemde ordunun yeniden yapılandırılmasına yönelik faaliyetler arasında subay yetiştiren okullara resim derslerinin girmiş olması yeni sanatçıların yetişmesi açısından büyük önem arz etmektedir. Sonraki dönemlerde ise yetenekli gençlerin eğitim almak için Avrupa'ya gönderildiği görülmektedir. Genel olarak denilebilir ki; tarihsel dinamizm içerisinde yaşanılan çağa ayak uyduran toplumların sanat anlayışları da değişim göstermiştir. Bu değişim içerisinde çıplak figürün yeri ve önemi etik ve estetik açıdan değerlendirilmelidir. Axiology, one of the four branches of the Philosophy, that is, values philosophy is based on the ethical and aesthetic concept. It tries to understand the nature of ethic to separate wrong from true Although ethical concept has a synonym usage with ethic word, even so ethical concept is not local but universal concept, ethic concept comes out as a local concept.  As to ethical concept, it aims to build sensory order oppose to wit order. In one sense, it also means liberation of senses.  In that regard, even ethical and aesthetical concepts are considered far different concept, sometimes both of them are met on the common ground. Naked in other word nude is French word in picture. Nude is in the full meaning of undress. When naked concept is analyzed in terms of ethical and aesthetical values, it presents difference in the sense of socio-cultural values from society to society. Although nudity and nakedness are thought to the same meaning, it is fallacy. Becoming nakedness as a nude is only possible to perceive the nakedness as an object. Because, while the nakedness display itself as a whole, it is a matter of undressed which is to aim at being watched? When nakedness is a matter of question, nudism and naturalism concepts are on the stage. At this point, it can be said that nakedness becomes a way of life for nudism and naturalism. The difference between two is related to the environment where nakedness happens. Throughout the history, a body of woman has been identified with the beauty in the regard of aesthetical, but it has been used as an object in erotic concept. The dosage of the nakedness in the art work has been shaped by the living time. Artists exhibiting the perception of erotic are mostly draw picture of woman's body. In the West Art, Nude is an expression in a way of art of a unique position in its tradition. The first naked people in picture art describe the topic of "be expelled from the paradise". The scene of expelling from the paradise has been depicted by the performer artists. In these pictures, when Adam and Eve noticed their nakedness because of the committed sin, they were drawn a picture as if they had posed for viewers. Nude pictures were gained a kind of more reality basis by doing studies related to the Anatomy in the following terms. Naked figures in the Turkish Art came out later in proportion to the West art. The development of the Turkish Picture Art happens in the 19th. Century. Entering the picture lessons into the officer schools' curriculum, which intent to military arrangement presented an importance for growing young artists. Talented artists were sent to the Europe for the purpose of training in the following periods. It can generally be said that society keeping abreast of living time in the historical dynamism has presented change for the better. In this change, the importance and the position of naked figure has been evaluated in the view of ethical and aesthetical. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Güzel Sanatlar Enstitüsü en_US
dc.subject Figür = Figure ; Resim sanatı = Painting art ; Resimler = Paintings ; Çıplaklık = Nakedness en_US
dc.title Etik ve estetik bağlamda resimde çıplak figür en_US
dc.title.alternative Nude figüre in painting in the sence of ethic and aesthetic en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account