Abstract:
Sinema, belge özelliği taşıyan bir sanat dalıdır. Doğası gereği pek çok disiplinle ilişki içerisindedir. Tarih ve sosyoloji bunların en başında yer almaktadır. Filmleri çekildikleri dönemin tarihsel, sosyal, kültürel yapısından soyutlayarak incelemek mümkün değildir. Bu açıdan her bir film çekildiği dönem için bir referans niteliği taşımaktadır. Bu, sinemanın kayıt edici özelliğinden kaynaklanan bir durumdur. Sinemacının kendi iradesi ile kontrol edebileceği durum ise, bu belge oluşturma özelliğinden nasıl ve ne için yararlandığıdır. Dünya Sineması'nın en önemli ustalarından biri olarak kabul edilen Theodoros Angelopoulos, ?yaşanan tarihi anlaşılabilir kılmak? adına sinemanın kayıt edici özelliğini işlevsel düzeyde kullanan bir yönetmendir. 1970 yılında çektiği ilk filmi ?Tatbikat? tan 2008 yılında çektiği ?Zamanın Tozu? na kadar tüm filmlerinde arkasına dönüp geride kalan tarihsel sürece bakmış ve bu bakışı yansıtmıştır. Filmografisi bütünsel olarak bir ?20. Yüzyıl Yunan Tarihi İncelemesi? niteliği taşımaktadır. Geçmişi anlamadan, bugünü anlamaya çalışmak yararsız bir uğraştır. Pek çok üçüncü dünya ülkesinde benzer deneyimlerle dolu olan 20. yüzyıl tarihi, şimdiki zamanı anlayabilmek konusunda incelenmesi gereken temel süreçtir. Theodoros Angelopoulos, filmleri ile insanları bu tarihe ilişkin daha ileri incelemelere yöneltme konusunda etkin bir kaynak olmaktadır. ?20. Yüzyıl Yunan Tarihindeki Politik Dönüşümler ve Bunun Theodoros Angelopoulos Sinemasındaki Temsili? adlı tez çalışması kapsamında Angelopoulos'un on iki uzun metrajlı filmi 20.Yüzyıl Yunan ve Balkan Siyasal Tarihi perspektifinde çözümlenmiştir. Cinema is an art that bears documentary qualifications. By its nature, it is in relation with many disciplines notably history and sociology. It would be impossible to examine a film without considering the historical, social, and cultural conditions of the period they were made. In this respect, each film can be taken as a reference for its period. It basically arises from the recording nature of cinema. A filmmaker could have control over the the way and the reason of using this documenting quality by his own will. As one of the major directors of world cinema, Theodoros Angelopoulos uses the documenting quality of cinema in a functionally way in order to ?make the lived history comprehensible?. He surveyed the historical process and reflected it to his films from his first feature film ?Reconstruction? (1970) to his latest one ?The Dust of Time? (2008). His whole filmography constitutes a total ?Review of 20th Century Greek History?. There is no use of trying to understand today without understanding past properly. History of 20th century, which is full of many similar life experinces from several third world countries, is a core process to be examined in order to understand present time. Theodoros Angelopoulos films are valuable sources to stimulate people for further researches on this historical period. Twelve films of Angelopoulos have been analyzed from the perspective of 20th Century Political History of Greek and Balkans within this dissertation titled ?Political Alternations in 20th Century Greek History and Their Representations in the Cinema of Theodoros Angelopoulos?.