DSpace Repository

Çağdaşlık ve geleneksellik antinomisinde Türk bestecilerinin solo flüt eserleri

Show simple item record

dc.contributor.author DİNDAR, Selin
dc.date.accessioned 2015-11-24T16:33:49Z NULL
dc.date.available 2015-11-24T16:33:49Z NULL
dc.date.issued 2013
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/9622 NULL
dc.description.abstract Bu araştırma, Türk bestecilerinin geçmişten bugüne uzanan tarihini, etkilendikleri müzik akımlarına değinmek suretiyle incelemek ve özellikle son kuşak bestecilerinin flüt eserlerini ele alarak, besteleme sürecinde geleneksellik ile çağdaşlık arasında hangi noktada durduklarını; hangi Türk motiflerini, makamlarını ya da çağdaş müziğe ait hangi kuralları benimsediklerini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Birinci bölümde; Batı müziğinin Türkiye?deki gelişim süreci ve Türkiye?de besteciliği meslek edinen ilk müzik insanları olan ?Türk Beşleri? anlatılmış olup, Cumhuriyet döneminden günümüze dek Türk bestecilerin besteleme süreçlerinde geleneksel ve çağdaş öğelere eserlerinde ne kadar yer verildiğinden bahsedilmiştir. İkinci bölümde; flüte eserlerinde solo çalgı olarak yer veren bestecilerin biyografilerine ve müzikal anlatımlarının niteliklerine değinilmiştir. Üçüncü bölümde; bu besteciler ile yapılan görüşmelere ve flüt eserlerinin geleneksellik-çağdaşlık bakımından incelenerek, biçimsel ve müzikal açıdan açıklanmasına yer verilmiştir. This thesis has been prepared with the objective to examine the history of Turkish composers, the musical trends they have been influenced by, and - the young generation composers? flute works being in focus - with the aim to determine their standpoint between traditionalism and modernism, and in terms of the Turkish motives/modes or the modern techniques that the cited composers have used in their works. In Chapter One, the developmental process of the Western Music in Turkey and the first group of professional composers, called ?Turkish Five,? have been examined and the Turkish composers from the beginning of the Republic of Turkey to present have been surveyed for the purpose of defining the amount of traditional and modern methods they utilized in their individual compositional processes. In Chapter Two, the biographies of the composers writing for flute and the character of their musical expression are inspected. In Chapter Three, interviews with the living composers are included and their flute works are analytically explored in terms of the antinomy of the traditional and modern approaches they possess including the formal and musical properties of the works in question. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Güzel Sanatlar Enstitüsü en_US
dc.subject Modern müzik = Modern music ; Türk besteciler = Turkish composers ; Yan flüt = Orchestral flute en_US
dc.title Çağdaşlık ve geleneksellik antinomisinde Türk bestecilerinin solo flüt eserleri en_US
dc.title.alternative Solo flute works by Turkish composers in the antinomy of modernism and traditionalism en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account