Abstract:
Politika ve sanat tarih boyunca yakın ilişki içinde gelişmiştir. Seramik ise malzemenin sağladığı olanaklar sayesindesiyasetin dili olmayı başarmış, birçok savaşı, zaferi ya da devrimi halka anlatmak konusunda başvurulan bir sanatdalı olmuştur. Örneğin 18.yüzyılda Rus-Türk savaşları Emperyal Porselen fabrikası tarafından birkaç seramik figürlegösterilmiştir. Napolyon'a karşı yapılan 1812 savaşındaki başarılarından dolayı Kutuzov, Platov ve diğerlerininportreleri bazı Rus fabrikalarının ürettiği vazo, tabak ve kaplarda görülmüş, Fransa'da da devrimden sonra politikolaylar ve duygular seramiğe yansımıştır. Fransa'da birçok seramik fabrikası devrimin sembolü olan üç renk kurdeleyifarklı şekillerde tasarlayıp seramiklerini dekorlamış, fakat 1917 Ekim devriminden sonra porseleni sistematikbir biçimde propaganda aracı olarak kullanma fikri ilk olarak Sovyet liderlerinden çıkmıştır. Bu makalede, SovyetlerBirliği'nde 1917-1927 yılları arasında Ekim Devriminin propagandası amacıyla üretilmiş seramikler araştırılmış veörneklenmiştir. Throughout the history, arts and politics have developed in close relationship. Due to the possibilities of the material,ceramic art has succeded in becoming the language of politics, and was used to tell people about wars, victoriesor revolutions. For example, some ceramic figures were produced by the Imperial Porcelen factory representing thewars between Russia and the Ottoman Empire in the 18th century. Again, the protraits of some Russian generalssuch as Kutuzov and Platov were represented on the ceramic pots, plates, and vases produced by certain Russianfactories to comamorate their success in the 1812 war against the armies of the French emperor Napolion. Also, inFrance the events of the Great Revolution were represented on ceramic materials. This paper studies ceramics usedas a means of propoganda to promote 1917 October Revolution in Russia.