Abstract:
Bu çalışma ilköğretim öğrencilerine yönelik sigara kullanımı önleme programının geliştirilmesi ve etkinliğinin <br>değerlendirilmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Çalışma iki aşama da gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamada veri <br>tabanları ve araştırmalar incelenmiş, uzmanlardan görüşler alınarak eğitim içeriği Sosyal Bilişsel Öğrenme Teorisine göre <br>hazırlanmıştır. İkinci aşamada örneklem belirlenmiş ve program uygulanmıştır. Örnekleme bir ilköğretim okulundaki dört ve <br>beşinci sınıf öğrencisi ile ebeveynleri alınmıştır. Veriler girişim öncesi, girişim sonrası altıncı ayda, girişimden bir yıl ve iki <br>yıl sonra toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tekrarlı ölçümlerde tek yönlü varyans analizi, Bonferroni düzeltmeli <br>eşleştirilmiş t testi ve ki kare testi kullanılmıştır. Sosyal bilişsel öğrenme grubundaki öğrencilerin sigara yarar algılarının <br>anlamlı şekilde azaldığı ve zarar algılarının arttığı belirlenmiştir. Sigara deneme oranları ise değişmemiştir. Sosyal bilişsel <br>öğrenme temelli girişim programının çocukların sigara deneme oranını azaltmada, yarar ve zarar algısını değiştirmede etkili olduğu saptanmıştır. </p> This study was performed to determine to develop smoking prevention program towardprimary school students and <br>investigate the effect of the program. The study was conducted in two phases. The first stage examined the databases and <br>research, taken the experts opinion, and prepared the program according to social cognitive learning theory. In the second <br>stage, the sample size were determined and applied to the program. The sampling consisted of fourth and fifth grade student <br>and their parents. Data were collected before education, after education, a year after education, and two year after education. <br>Evaluation of the data were used by repeated measuerment of anova, Bonferroni adjusted paired t test, and Mc Nemar test. It <br>was determined to a significant decrease of the smoking cons and increase smoking pros perception. There was no significant <br>difference smoking status. Smoking prevention program is effective of reduce children smoking rate, changing the perception <br>of smoking pros and cons. <br></p>