Abstract:
Doğdukları andan itibaren çevrelerine meraklı gözle bakan çocuklar, okul öncesi dönemde meraklarını soru
sorarak, gözlem yaparak gidermek için çaba sarfederler. Okul öncesi programının en önemli hedeflerinden biri
gelişim alanlarına göre çocukları gözlem yapmaya, araştırma, inceleme ve keşfetmeye yönlendirmektir. Bu
noktada okul öncesi programının amaç ve kazanımları, temel bilimsel süreç becerileri ile ilişkili olması
çocukların gelişimini ve öğrenmelerini destekleyici bir durumdur. Bu bağlamda bu çalışmanın amacı, okul
öncesi programlarında yer alan amaç ve kazanımların temel süreç becerilerini karşılama durumlarını
değerlendirmektir. Araştırma kapsamında 6 temel bilimsel süreç becerisi (gözlem yapma, sınıflandırma, bilimsel
iletişim kurma, ölçüm yapma, tahmin etme ve çıkarım yapma) dikkate alınmıştır. Bilişsel alana hitap eden 21
amaç ve 97 kazanım 24 alanında uzman akademisyen tarafından değerlendirilerek hangi temel bilimsel süreç
becerilerini kapsadığı ortaya konulmuştur. Araştırma sonuçları incelendiğinde, bilişsel alana hitap eden 21 amaç
içinde en fazla bilimsel süreç becerilerinden gözlem yapma ve ölçüm yapmaya yönelik amaçlar olduğu tespit
edilmiştir
Children live in curiosity since their birth and during pre-school period they continuously ask questions and
observe their environment in order to satisfy their curiosity. One of the most significant objectives of pre-school
curriculum is to encourage children to observe, make research and discoveries. In this respect, objectives and
achievements of pre-school curriculum, their construction in relation with basic scientific processes support
children’s development and learning. The aim of this study is to evaluate the sufficiency level of the objectives
and achievements of pre-school curriculum to meet the basic process skills. In the scope of the research, 6 basic
scientific process skills (making observation, classification, scientific communication, making measurement,
making estimation and reasoning) have been considered. 21 objectives and 97 achievements that are related with
cognitive development area have been evaluated and the basic scientific process skills that are covered by these
objectives and achievements have been determined by 24 scholars who are expert in their fields. When the
results of the research interpreted, it has been concluded that most of the 21 objectives related with cognitive
development area are for observation and making measurement.