Abstract:
İlköğretim 4.sınıf öğrencilerinin müziksel becerilerini geliştirmede drama yönteminin etkisinin olup olmadığını saptayabilmek bu araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Alt amaçlar ise, öğrencilerin drama ve müziksel becerilerininæ temel müzik bilgisi, müziksel işitme, şarkı söyleme, müziğe bedeni ile uyum gösterme, müzik yeteneğine ilişkin özgüveni ve müzik dersine olan tutumlarıyla etkilenim düzeylerini değerlendirmektir. Araştırma deneysel niteliktedir. Çalışma evreni, İzmir İli orta sosyoekonomik düzeydeki, Esentepe Öğretmenler ve Şeker Mevhibe İlköğretim Okulu dördüncü sınıf öğrencileri ile sınırlıdır. Örneklem, evrenin içinde kontrol grubu 45, deney grubu 44 kişi olmak üzere, toplam 89 kişiden oluşmaktadır. Denel işlem süreci, Şubat-Mart-Nisan 2006 tarihleri arasında iki grup üzerinde gerçekleştirilmiştir. Deney grubuna drama yöntemi ile, kontrol grubuna ise, geleneksel müzik öğretim yöntemlerinden biri olan kulaktan notalı müzik öğretim yöntemi ile müzik dersi verilmiştir. Bu araştırmada, öntest-sontest kontrol gruplu deney deseni kullanılmıştır. İstatistiksel analizler sonucunda, "Yaratıcı Drama Yöntemi"nin geleneksel müzik yöntemine göre anlamlı düzeyde (p Bu araştırmanın sonuçları "Yaratıcı Drama Yöntemi"nin, "Temel Müzik Bilgisi"öğrenimi bakımından, "Müziksel İşitme Becerisi"nde, "Müzik Yeteneğine Yönelik Özgüveninin Gelişme Düzeyi"nde, "Müzik Dersine Yönelik Tutum"da, "Müziğe Bedensel Uyum Becerisi"nde ve "Şarkı Söyleme Becerisi"nde, "Geleneksel Yöntem"e göre daha etkili olduğunu ortaya koymuştur. Bulgular literatür ışığında yorumlanmış, müzik eğitimi alanındaki programlar içerisinde öğrencilerin ritmik, bedensel hareket, dramatizasyon, oyun ve dans becerilerinin gelişimine yönelik hedef ve davranışların geliştirilmesiæ eğitim kurumlarında ise müzik eğitimi veren öğretmenlere yaratıcı drama yöntemi, dans, oyun, dramatizasyon ve bedensel hareket içerikli hizmet içi eğitim, kurs ve seminerler verilmesinin uygun olacağı önerisinde bulunulmuştur. First we have to find out whether there is effect of drama developing the musical skiils of the 4 th grade elementary school students or not. This is the main aim of the research. Secondary aims are to evaluate the effecting degree of their drama and music skills, basic music knowledge, musical hearing, singing songs, showing a harmony with their body to music and a self confidence to their music ability and their manners towards music lesson. The research is in experimental style. The study environment is restricted with Şeker Mevhibe Primary School the 4 th grade students who are on the Middle Class socio-economical level. The sample group has 89 people of when are 45 people control group and experimenting group is 44 people. The datas on the sample group, were done on as two groups in February-March-April 2006. Music lesson was given in two waysæ with drama method to experimenting group and with teaching music to students who never learned how to read notes and are method of traditional music teaching method. In this research pre-test and latest test with the group of control, experimenting pattern was used. As a result of statistical analysisæ it's understood that a Creative Drama Method is more effective than traditional music method at a meaningful level. It's found that the experimenting group who studied with the prastices of drama education consisting game and physical movements has more efficient results than the group who studied with traditional approach. The results of this research have shown that "Creative Drama Method" is more effective when comparing with "Traditional Method" in many ways such as, learning basic music, skills of musical hearing, improvement of self-confidence about music talent, attitude of music lesson, skills of adaptation to music and skill of singing. Results were interepred under the light of literature, it has been advised that in educational institutions, creative drama method, dance, play, dramatization and physical movements should be taught to the teachers who teach music and they should be taken to courses and seminarsæ and to improve the students' rhytmic, physical movements, dramatization, the skiils of play and dance in the music education programmes.