Abstract:
Bu arastırmanın amacı, öfke yönetimi egitiminin ergenlerin öfkeyle basa çıkma ve iletisim becerilerine etkisini incelemektir. Arastırmanın bagımlı degiskeni olan sürekli öfke, içe yönelik öfke, dısa yönelik öfke ve öfke denetimi düzeylerini ölçmek için Spilelberger (1988) tarafından gelistirilen ve Özer (1994b) tarafından Türkçe'ye uyarlanan Sürekli Öfke ve Öfke fade Tarzı Ölçegi kullanılmıstır. Arastırmanın diger bagımlı degiskeni olan iletisim becerilerini ölçmek için Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından gelistirilen letisim Becerileri Envanteri (1998) kullanılmıstır. Arastırmanın bagımsız degiskeni Öfke Yönetimi Egitimidir. Deney grubuna arastırmacı tarafından gelistirilen 12 haftalık , haftada bir kez, 90 dakika süren Öfke Yönetimi Egitimi verilmistir. Plasebo grubuna, 12 haftalık, haftada bir kez, 90 dakika süren etkilesim grubu formunda uygulama yapılmıstır. Kontrol grubuna ise hiçbir uygulama yapılmamıstır. Arastırmada ön test- son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıstır. Deneysel islem öncesince ve sonrasında grupların ölçeklerden elde ettikleri puanların ortalamaları belirlenmis, farklılıkların anlamlı olup olmadıgını belirlemek amacıyla tekrarlanmıs ölçümler için varyans analizi (ANOVA) uygulanmıstır. Arastırmada, Öfke Yönetimi Egitimi sonrasında deney grubunun sürekli öfke, içe yönelik öfke, dısa yönelik öfke düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı düsüs, öfke denetimi düzeyi ve iletisim becerilerinde ise istatistiksel olarak anlamlı artıs saptanmıstır. Etkilesim grubu formunda uygulaması yapılan plasebo grubunun da uygulama sonrasında iletisim becerilerinin istatistiksel olarak anlamlı artıs oldugu saptanmıstır. The purpose of this study is to examine the effect of anger management training on anger coping and communication skills of adolescents. The State-Trait Anger Expression Inventory (STAXI) developed by Spielberger (1988) and adapted into Turkish by Özer (1994b) was used to measure levels of trait anger, anger-in, anger-out and anger control, which are dependent variables of this study. The Communication Skills Inventory (1998) developed by Ersanlı and Balcı (1998) was used to measure the communication skills "“ the other dependent variable of the study. The independent variable of the study is the Anger Management Training. The experimental group was given 90-minute Anger Management Training courses developed by the researcher once a week during 12 weeks. The placebo group was given 90-minute training courses in the form of encounter group once a week during 12 weeks. However, no training was provided to the control group. An experimental model with pre-test and post-test control group was used in the study. The average scores obtained by the groups from scales before and after the experimental process were identified and variance analysis (ANOVA) was applied on repeated measures in order to find out whether the differences were significant or not. In this study, a statistically significant decrease was found in trait anger, anger-in and anger-out levels and a statistically significant increase was found in anger control level and communication skills after the Anger Management Training. It was also showed that a statistically significant increase was achieved in communication skills of the placebo group after an application in the form of encounter group.