Abstract:
Bu çalışmanın amacı İzmir ilinde görev yapan İzmir ili fen alanı öğretmenlerinin öğretme strateji ve stilleri ile çoklu zeka alanları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma evrenini 2005-2006 öğretim yılında İzmir ilinde görev yapan 3718 fen alanı öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma örneklemine, fizik, kimya, biyoloji, matematik ve fen bilgisi öğretmeni toplam 708 kişi dahil edilmiştir. Örneklem seçim tekniği olarak seçkisiz (random) örneklem seçim tekniği kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak öğretmenlerin öğretme stratejilerini belirlemek için Serin, Bulut Serin ve Serin (2005) tarafından geliştirilen "Öğretme Stilleri Ölçeği" ve zeka alanlarını belirlemek için ise Saban (2002) tarafından geliştirilen "Çoklu Zeka Envanteri" kullanılmıştır. "Öğretme Stilleri Ölçeği"nin cronbach alpha güvenirlik katsayısı .87æ "Çoklu Zeka Envanteri"nin cronbach alpha güvenirlik katsayısı ise .92'dır. Önem düzeyi ise .05 olarak alınmıştır. Çalışmanın amaçları doğrultusundaæ yüzde dökümleri, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), t-testi, Scheffe ve LSD anlamlılık testleri ve Pearson Korelasyonu istatistiki işlemleri yapılmıştır. Araştırma sonucunda, sözel zeka ile cesaretlendirme ve öğretme stili arasında pozitif yönlü bir ilişkinin olduğu, matematiksel zeka ile model olma arasında pozitif yönde bir ilişkinin olduğu, görsel zeka ile cesaretlendirme ve öğretme stili arasında pozitif yönde bir ilişkinin olduğu, bedensel zeka ile cesaretlendirme arasında pozitif yönlü bir ilişkinin olduğu, doğacı zeka ile cesaretlendirme arasında da pozitif yönlü bir ilişkinin olduğu, sosyal zeka ile cesaretlendirme, model olma ve öğretme stili arasında pozitif yönde bir ilişkinin olduğu, içsel zeka alanı ile cesaretlendirme, model olma ve planlama alt boyutları arasında da pozitif yönde anlamlı bir ilişkinin olduğu saptanmıştır. Genel bir sonuç olarak, İzmir ilinde görev yapan fen alanı öğretmenlerinin öğretme stillerinin "orta", tüm zeka alanlarının ise "gelişmiş" düzeyde olduğu saptanmıştır. Anahtar Kelimeler: Fen Alanı Öğretmeni, Öğretme Stilleri, Öğretim Yöntem ve Teknikleri, Çoklu Zeka Kuramı The purpose of this study is to investigate the relationships among science teachers' teaching strategies, teaching styles and multiple intelligence fields. The research population is 3718 science teachers who worked in İzmir during the instructional period of 2005-2006. The sample of the research is 708 teachers of physics, chemistry, biology, mathematics and science who were randomly selected by random sampling technique. In the research, "Teaching Styles Scale" developed by Serin, Bulut Serin and Serin (2005) and "Multiple Intelligence Inventory" developed by Saban (2002) were used for determining the teaching styles and multiple intelligences of the teachers respectively. The Cronbach alpha reliability coefficient is 0.87 for "Teaching Styles Scale" and 0.92 for "Multiple Intelligence Inventory". As the independent variable of the research "The personal Information Form" was used and as the dependent variables of the research "Teaching Styles Scale" and "Multiple Intelligence Inventory" were used. The significance level of the research was determined to be .05. In order to analyze the data, percentage calculations, One-Way Variance Analysis (ANOVA), t-test, Scheffe and LSD tests of significance and Pearson Moments Product Correlation coefficient were employed. The research results show that there are positive relations among verbal intelligence, encouragement and teaching styleæ mathematical intelligence and being modelæ spatial intelligence, encouragement and teaching styleæ kinesthetic intelligence and encouragementæ naturalistic intelligence and encouragementæ interpersonal, encouragement, being model and teaching style. Moreover, there is also a positive significant relation among intrapersonal, encouragement, being model and planning. Finally, as a general result, it was identified that science teachers working in İzmir have an average level of teaching styles and developed level of intelligence regarding the all fields. Key Words: Science teachers, teaching styles, teaching methods and techniques, multiple intelligence theory.