dc.description.abstract |
Yaratıcı Dans Etkinliklerinin Motivasyon, Özgüven, Özyeterlik ve Dans Performansı Üzerindeki Etkileri Bu araştırma, "Oyun, Dans ve Müzik" dersinde yapılan yaratıcı dans etkinliklerinin motivasyon, özgüven, beden dili ve dansa ilişkin özyeterlik ve dans performansı üzerindeki etkilerini incelemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma 2007-2008 öğretim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı dördüncü sınıf öğrencileri ve İlköğretim Bölümü Okulöncesi Anabilim Dalı dördüncü sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitelikleri birbirinden farklı iki grup bulunduğu için iki farklı araştırma modeli kullanılmıştır. Denek gruplarının ilkini oluşturan Müzik Eğitimi Deney Grubunda zaman dizisi modeli kullanılmıştır. Okulöncesi Eğitimi Grubunda ise öntest-sontest kontrol gruplu model uygulanmıştır. Okulöncesi Eğitimi Deney Grubunda yaratıcı dans etkinlikleri yapılırken, kontrol grubunda yapılmamıştır. Araştırmanın verileri Oyun, Dans ve Müzik Dersi Motivasyon Ölçeği, Özgüven Değerlendirme Formu, Beden Dili ve Dansa İlişkin Özyeterlik Formu ve Dans Performans Testi ile toplanmıştır. Araştırma sonunda yaratıcı dans etkinliklerinin müzik öğretmeni adaylarının Oyun, Dans ve Müzik dersine ilişkin motivasyonları, özgüvenleri, beden dili ve dansa ilişkin özyeterlikleri ve dans performansları üzerinde anlamlı düzeyde etkili olduğu saptanmıştır. Okulöncesi Eğitimi Deney Grubunda yaratıcı dans etkinliklerinin derse ilişkin motivasyon ile beden dili ve dansa ilişkin özyeterlikleri üzerinde başlangıca göre anlamlı ve olumlu artış olduğu saptanmıştır. Deney grubunun dans Performansı kontrol grubuna göre anlamlı düzeyde artarken, özgüven artışı anlamlı düzeyde gerçekleşmemiştir. The Effects of Creative Dancing Activities on Motivation, Self-Esteem, Self-Efficacy and Dancing Performance This research has been realised in order to study the effects of the creative dancing activities performed in the "Play, Dance and Music" course on motivation, self-esteem, body language- and dance-related self-efficacy and dancing performance. The study has been carried out in the 2007-2008 education year on the fourth-year Music Education Major students in the Department of Education of Fine Arts and fourth-year Pre-School Major students in the Department of Elementary School Education in Dokuz Eylül University, Buca School of Education. Due to the presence of two different and dissimilar groups, two different research models have been utilised in the research. In the first one of the experiment groups, namely the Music Education Experiment Group, the time-series model has been utilised, whereas in the Pre-School Education Group pretest-posttest model with control group has been applied, where creative dancing activities have been performed in the experiment group only and not in the control group. The research data have been collected via the Play, Dance and Music Course Motivation Scale, the Self-Esteem Evaluation Questionnaire, the Body Language- and Dance-Related Self-Efficacy Questionnaire and the Dancing Performance Test. The results of the research have shown that creative dancing activities have a meaningful effect on the Play, Dance and Music course motivation, self-esteem, body language- and dance-related self-efficacy and dancing performance of prospect music teachers. In the Pre-School Education Experiment Group, the creative dancing activities have been found to create a meaningful and positive increase on the course motivation and body language- and dance-related self-efficacy in comparison to the initial state. Whereas the dancing performance of the experiment group has increased meaningfully as compared to the control group, no meaningful increase in selfesteem has been observed.\r |
en_US |