Abstract:
Bu araştırmada bir öğretim yöntemi olarak önerilen dramanın, sanat eğitimi alan öğrencilerin mesleki tutum ve başarılarına olan etkisi araştırılmıştır. Yarı deneysel olarak desenlenen bu araştırmanın örneklemini İzmir Dokuz Eylül ve Aydın Adnan Menderes Üniversiteleri'nin Resim-iş Eğitimi Anabilim Dalı 1. sınıflarında 2006- 2007 yıllarında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklemde 2 deney ve 2 kontrol grubunda toplam 52 öğrenci ile çalışılmıştır. Çalışmalar Temel Tasarım dersi kapsamında, haftada 1 oturum olan 14 haftalık bir süreçte tamamlanmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacı tarafından geliştirilen 4 ölçek kullanılmıştıræ 1- Kişisel Bilgi Formu "“ Ölçek A 2- Öğretmenlik Mesleğine İlişkin Tutum Ölçeği "“ Ölçek B 3- Drama Başarı Testi "“ Ölçek C 4- Temel Tasarım Dersi Dereceli Puanlama Anahtarı "“ Ölçek D Verilerin analizinde SPSS 11.0 programında Tanımlayıcı İstatistik Analizi (Ortalama ( X ), Standart Sapma (SS), Korelasyon testi, Frekans ve Yüzde Dağılımı, Kay-kare (Chi-Square) bağımsızlık testi ve t testi kullanılmıştır. Bulgularæ drama öğretim yönteminin, öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarını geliştirdiğini, drama öğretim yöntemi temelli Temel Tasarım dersinin kazanımlarını ve öğrenci başarılarını olumlu yönde arttırdığını göstermektedir. Sanat eğitimi alan öğrencilerin öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının geliştirilmesi ile drama öğretim yönteminin kullanılması arasında paralellik olduğu ortaya konulmuştur. Aynı zamanda bulgular, sunulan tablo ve grafiklerle de paralellik göstermektedir. Çalışmanın sonucunda kısaca şu önerilerde bulunulmuşturæ Eğitim Fakültelerinin Resim-iş Eğitimi Bölümü 1. sınıflarında öğrenim gören bazı öğrencilerde öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlar gelişmemiş olabilir. Drama öğretim yöntemi kullanılarak, öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlar geliştirilebilir ve Temel Tasarım dersi kazanımlarının oluşmasında geleneksel yöntemlere göre daha olumlu etkiler sağlanabilir. Drama öğretim yöntemi ile yürütülen Temel Tasarım dersi, dramanın doğasında var olan yaklaşımlarla kalıplaşmış bir yapıdan çıkarılabilir. Bu yöntem ile kendiliğinden oluşan özgür bir ortamda, öğrenciye kendini ifade edebilme seçeneği sunulabilir. Öğrencilerin iletişim becerileri ve empati kurabilme yetenekleri geliştirilebilir. Bununla beraber diğer sanat alanlarıyla ve farklı disiplinlerle sıkı ilişkiler kurarak farklı bakış açıları kazandırma ya da bunu geliştirmeleri sağlanabilir. Dramanın duygusal yapısı gereği öğrencilerin etkinliğe kendiliğinden başlayarak zevk almalarını sağlaması ile ortaya çıkan eğitim öğretim faaliyetlerinin öğretim süreçlerinde (sanat eğitimcisi yetiştirmede) olumlu etkileri olabilir. Aynı zamanda bu yöntem öğrenci kazanımlarında (programın genel amaçları çerçevesinde) daha yetkin olunabileceğini ortaya koymaktadır. In this study, the effect of drama teaching method on the vocational attitudes and success of the students who are studying art education is researched. The sampling of this study which is patterned semi-emprically comprises of freshmen -which are studying on 2006-2007 academic year-, studying Fine Art Training at Dokuz Eylül University in İzmir and Adnan Menderes University in Aydın. A total of 52 students were used as 2 experiment and 2 control groups. The studies were finished on a 14 weeks period and one session per week basis in the context of Basic Design courses. 4 scales developed by the researcher were used in data collection processæ 1- Personal Inquiry Form"“ Scale A 2- Attitude Scale on Teaching Profession"“ Scale B 3- Drama Activities Achievement Test"“ Scale C 4- Basic Design Course Measured Grading Key "“ Scale D In analysing the data Descriptive Statistical Analysis (Average (X), Standard Deviation (SS), Correlation test, Frequency and Percentage Distribution, Chi-square independence test and the "˜t' test were used in SPSS software program. The findings of the study show that the drama teaching method increased the student success of Basic Design course positively and also developed the attitudes relative to teaching profession. It is also set out that there is a parallelism between the development of attitudes relative to teaching profession and the drama teaching method. The findings also run alongside with the tables and the graphics. At the conclusion chapter of the study the advices given below are proposedæ In some of the freshmen studying in Fine Art Training Programs of Educational Faculties, the attitudes relative to the teaching profession may not be well developed. Via the improvement of the success in Basic Design through drama teaching method, the attitudes relative to teaching profession may be enhanced. The Basic Design course conducted with the drama teaching method, may be removed out of its stereotyped structure via the approaches inherent in drama. With this method, the student is presented with the option to express himself, and his communicative skills and the ability to emphasize are developed. Nevertheless, this can enable to give or develop different points of view by establishing firm relations with other disciplines of art. This method has positive effects on the training processes (in art educator training) of the education & training activities due to drama, for its emotional nature, enabling the students to begin the activity and to enjoy it. Concurrently, this method proves the fact that it is possible to be more competent in students' achievements (in the context of the general aims of the curriculum).