Abstract:
Toplumsal hayat kadın erkek bütünlüğü üzerine kurulmuştur. Yüzyıllardan beri bu iki cins arasındaki iletişim ve etkileşim sosyal yapının ve kültürel birikimin bir çok bileşeni üzerinde derin izler bırakmıştır. Bu bileşenlerden biri de edebiyattır. Başlangıçtan beri sözlü edebiyat dairesi içerisinde kadının etkin bir rol üstlendiği görülür. Ancak aynı durum yazılı edebiyat için geçerli değildir. Kadınlar ancak 19. yüzyıldan itibaren yazılı edebiyat dairesi içerisinde varlık göstermeye başlamışlar ve günümüze kadar niteliklerini artırarak erkek meslektaşları ile aynı düzeye ulaşmışlardır. 1980-2000 dönemi dünya ve Türkiye açısından önemli bir zaman dilimidir. Küreselleşmenin bu dönemde etkisini artırdığı, kültür ve edebiyat alanında da farklı akımların doğmasına neden olduğu görülür. Postmodernizm ve Büyülü Gerçeklik akımları 1980 sonrası Türk ve dünya edebiyatında etkili olmuş iki sanat akımıdır. Bu iki akımın 1980 sonrası kadın yazarların eserleri üzerinde de etkili olduğu bilinmektedir. Bu dönemde Türk kadın yazarlar olgunluk dönemlerini yaşamaktadırlar. Tanzimat'tan itibaren Türk edebiyatında eser veren kadın yazarların oluşturduğu birikim, 1980 sonrasındaki kadın yazarların başarılı eserler ortaya koymasına katkı sağlamıştır. Bu dönemde kadın yazarların sadece kadının bireysel ve toplumsal sorunlarını yazmakla kalmadıkları, 1980 sonrası Türk toplumunda gözlemledikleri değişimleri, sorunları, küreselleşmenin etkilerini, din ve evlilik gibi sosyal kurumlara yönelik eleştirilerini de eserlerine yansıttıkları gözlenmektedir. Bu çalışmada 1980 -2000 döneminde Türk kadın yazarların romanlarında işledikleri konuların ve eğitim kavramına yaklaşımlarının belirlenmesine çalışılmıştır. Çalışmada alfabetik olarak Adalet Ağaoğlu, Alev Alatlı, Ayla Kutlu, Ayşe Kulin, Buket Uzuner, Elif Şafak, Emine Işınsu, İnci Aral, Latife Tekin, Nazlı Eray, Pınar Kür ve Sevinç Çokum'a ait toplam altmış roman incelenmiş ve ortaya geniş bir veri listesi çıkmıştır. Bu dönemde kadın yazarların daha çok aile, aşk, Atatürk devrimleri, aydın, birey ve toplum, cinsellik, din, devlet, eğitim, evlilik, kadın, ölüm, sanat, siyasal olaylar, şehirleşme, şiddet ve toplumsal yapı kavramları üzerinde durdukları görülmüştür. Elde edilen verilerin Türk toplumsal hafızasına ve alana katkı sağlaması umut edilmektedir. Anahtar Sözcükler: Kadın edebiyatı, Türk romanı Social life is founded on the integrity of men and women. For centuries the communication and interaction between these two genders has left deep impress on many components of social structure and cultural background. One of these components is Literature. From the beginning it is seen that the woman has taken an active role in the oral literature. However, the same situation does not apply to written literature. Women can only began to show their presence in written literature in 19 century and they have reached the same level as their male colleagues by enhancing their qualifications to the present. 1980-2000 period is an important time period in terms of world and Turkey. In thisperiod it is seen that the impact of globalization increased and resulted in the birth of different flows in the fields of culture and literature. Postmodernism and magic realism are the two art movements which became effective in Turkish and world literature after 1980. It is also known that these two flows are effective on the works of women writers after 1980. During this period, Turk women writers experienced their maturity period. Starting from Tanzimat, the accumulation formed by the women authors who created works in Turkish literature has contributed the woman writers after 1980 to reveal successful works. During this period, women writers, not only write the woman's individual and social problems, but also they reflect the changes, problems, effects of globalization they observed in Turkish society after 1980 and their criticisms about the social institutions like the religion and the marriage to their works. In this study, the subjects that the Turkish women authors in the period of 1980 -2000 worked in their novels and their approach to the concept of training are tried to be determined. There were sixty novels which belongs to the following authors given alphabetically as Adalet Ağaoğlu Alev Alatlı, Ayla Kutlu, Ayşe Kulin, Buket Uzuner, Elif Şafak, Emine Işınsu, İnci Aral, Latife Tekin, Nazli Eray, Pınar Kür, and Sevinç Çokum has been examined and an extensive data list came out at the end of the study. In this term, it is seen that the women writers mostly emphasized on family, love, Ataturk's revolutions, intellectuals, individuals and society, sexuality, religion, government, education, marriage, women, death, art, political events, urbanization, violence, and the concepts of social structure. It is hoped to contribute Turkey 's social memory and the field by the data obtained from this study. Keywords: Women's literature, the Turkish novel