DSpace Repository

Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, bilimin doğasına yönelik görüşlerine, laboratuvara yönelik tutumlarına ve öğrenme yaklaşımlarına etkileri

Show simple item record

dc.contributor.author Aydoğdu, Bülent
dc.date.accessioned 2015-11-18T10:58:59Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T10:58:59Z NULL
dc.date.issued 2009
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/6828 NULL
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı, fen ve teknoloji dersinde kullanılan araştırmaya dayalı ve açık uçlu deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, bilimin doğasına yönelik görüşlerine, laboratuvara yönelik tutumlarına ve öğrenme yaklaşımlarına etkilerini incelemektir. Çalışmaya, İzmir ili Buca ilçesi Vali Rahmi Bey İlköğretim Okulunda açık uçlu deney tekniğinin uygulandığı 30 kişilik deney"“1 grubu, araştırmaya dayalı deney tekniğinin kullanıldığı 31 kişilik deney"“2 grubu ve fen ve teknoloji öğretim programının uygulandığı 30 kişilik kontrol grubu öğrencileri katılmıştır. Uygulama, yaklaşık 8 hafta boyunca "Kuvvet ve Hareket" ve "Yaşamımızdaki Elektrik" ünitelerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma öncesinde ve sonrasında, Bilimsel Süreç Becerileri Ölçeği, Bilimsel Bilgi Ölçeği, Fen Laboratuvarına Yönelik Tutum Ölçeği ve Fen'i Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği üç çalışma grubuna da uygulanmıştır. Ayrıca, deney"“1 ve deney"“2 gruplarından 5'er öğrenci ile uygulama sonrasında bilimsel bilgi ve feni öğrenme yaklaşımları konularında görüşme yapılmıştır. Bunlara ilaveten, deney"“1 ve deney"“2 gruplarında yer alan öğrenciler, uygulama boyunca bilimsel süreç becerilerini kullanma düzeylerini belirlemek için gözlem formu (BSB-GF) aracılığıyla tek tek gözlenmiştir Çalışma sonuçları, deney"“1, deney"“2 ve kontrol sınıfları arasında bilimsel süreç becerileri ve fen'i öğrenme yaklaşımları açısından deney"“1 ve deney"“2 grubu lehine anlamlı farklılıkların olduğunu, deney"“1 ve deney"“2 grupları arasında anlamlı farklılıkların olmadığını göstermiştir. Ayrıca, deney"“1 grubu öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin kullanımına yönelik gözlem formundan elde ettikleri puanlar ile bilimsel süreç becerileri ölçeğinden elde ettikleri puanlar arasında orta düzey bir ilişki (r=0.556) olduğu, deney"“2 grubu öğrencilerinin bilimsel süreç becerilerinin kullanımına yönelik gözlem formundan elde ettikleri puanlar ile bilimsel süreç becerileri ölçeğinden elde ettikleri puanlar arasında orta düzey bir ilişki (r=0.656) olduğu görülmüştür. Bunlara ilaveten görüşmeye katılan deney"“1 ve deney"“2 grubu öğrencilerin görüşme sonuçlarıyla, uygulama sonunda elde ettikleri ölçek puanlarının genel olarak bir paralellik içinde olduğu görülmüştür. The purpose of the study is to determine the effects of open-ended and inquiry-based laboratory techniques on students' science process skills, views toward nature of science, attitudes toward laboratory and learning approaches in science and technology course. The study was conducted with 30 students as experimental-1 group, 31 students as experimental-2 group and 30 students as control group. The experimental-1 group received open-ended experiment technique and experimental-2 group received inquiry-based experiment technique while the control group received regular science education depending on the Science and Technology Curriculum ("Force and Motion" and "Electricity in Our Life" Units) over a period of 8 weeks. All groups were given science process skills scale, scientific knowledge scale, attitude scale towards science laboratory and the science learning approach questionnaire. Besides, 5 students from experimental-1 and axperimental-2 group were interviewed before and after the instruction about the scientific knowledge and learning approaches. In addition, all students from experimental-1 and axperimental-2 group were observed during the instruction about levels of science process skills usage. The results showed that there are significant differences among experimental-1, emperiment-2 and control group students with respect to their science process skills and science learning approach in favor of experimental-1 and experimental-2 groups. On the other hand, there were no significant differences observed between experimental-1, experimental-2 groups. Besides, it was seen that there were a correlation in the middle level (r = 0.556) between experimental-1 group students' observation scores identifying levels of science process skills usage and science process skills scale scores. Similarly, it was seen that there were a correlation in the middle level (r = 0.656) between experimental-2 group students' observation form scores identifying levels of science process skills usage and science process skills scale scores. In addition to this, it was seen that the interview results of the students from experimental-1 and experimental-2 groups and the scores from the post-tests at the end of the study are parallel in general. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject en_US
dc.title Fen ve teknoloji dersinde kullanılan farklı deney tekniklerinin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerine, bilimin doğasına yönelik görüşlerine, laboratuvara yönelik tutumlarına ve öğrenme yaklaşımlarına etkileri en_US
dc.title.alternative The effects of different laboratory techniques on students' science process skills, views towards nature of science, attitudes towards laboratory and learning approaches in science and technology course en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account