Abstract:
Çoklu ortam (multimedya) uygulamaları, son dönemde bilgisayarla birlikte yaşamımıza girmiştir. Birçok alanda eğitim aracı olarak başarıyla kullanılmaktadır. Görüntü, ses, metin, video, animasyon ve müzik tabanlı sunumların bazılarından ya da tümünden etkileşimli olarak yararlanmamız mümkün görünmektedir. Ancak bugünkü öğretim ve eğitim uygulamalarımızda bu alanda çoklu ortam öğrenme materyalleri bulunmamaktadır. Bu bağlamda araştırmada grafik tasarım eğitiminde önemli konulardan biri olan logo tasarımına yönelik görsel çoklu ortam öğretim materyali geliştirmek amaçlanmaktadır. Araştırmada nitel araştırma içinde yer alan betimsel araştırma modeli kullanılmıştır. Burada bir neden-sonuç ilişkisini belirlemekten çok literatürdeki araştırmalara dayanarak logo tasarım sürecinin çoklu ortam öğretim materyali ile gerçekleştirilmesi sürecini ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bunun için çoklu ortam öğretim materyali hazırlama ve logo tasarımı ile ilgili literatürdeki yazılı kaynaklar taranmış ve bu yolla elde edilenlerden veri tabanı oluşturulmuştur. Bu veri tabanı kullanılarak literatürde işaret edilen grafik tasarım ilkeleri, materyal oluşturma sürecinin gerekleri ve logo tasarımında üzerinde durulması gereken öğeler dikkate alınarak logo tasarımına yönelik çoklu ortam öğretim materyali oluşturulmuştur. Oluşturulan çoklu ortam materyalinin hazırlanması sürecinde amaçlananları gerçekleştirebilme durumu uzman görüşü alınarak, öğretmen adayları ile görüşme ve gözlem yoluyla pilot çalışma gerçekleştirilerek incelenmiş ve materyal son hale getirilmiştir. Recently, multimedia applications entered to our lives with the computer. It is being used in many different fields as a teaching device. It seems possible to utilize from some or all of the vision, sound, text, video, animation and music based presentations interactively. However, in current applications of education there is not enough multimedia teaching material in this field. In this context, it is the aim of this research to improve a visual multimedia teaching material which is an important issue in logotype design. In this research, the descriptive research method, which is a part of qualitative research method, has been used. The aim of this research is not to determine a relation of cause-result but to reveal the process of logo designing by using multimedia teaching methods based on related literature. Therefore, related written literature has been scanned on preparing a teaching method for multimedia and logotype design and from the results a database was prepared. And by regarding this database and considering the graphic design principles in literature, requirements of the material preparing process and considering the important components in logotype design, a multimedia teaching material has been developed towards the logotype designing. During the process of establishing the aims has been investigated by consulting with teacher candidates, by getting expert views and by providing a pilot research through observationæ and the material has been developed to the final stage intentionally.