Abstract:
Araştırmanın amacıæ ilköğretim 5.Sınıf öğrencilerinin geometrik düşünme düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemek ve buluş yoluyla geometri öğretiminin öğrencilerinin geometrik düşünme düzeylerine etkisini belirlemektir. Bu amaca ulaşabilmek için betimsel ve deneysel bir araştırma organize edilmiştir. Araştırmanın örneklemini İzmir ili merkez ilçelerindeki 1644 beşinci sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Öğrencilerin geometrik düşünme düzeylerini belirlemek için araştırmacı tarafından geliştirilen Geometrik Düşünme Düzey Belirleme Testi uygulanmıştır. Öğrencilerin geometrik düşünme düzeyleri cinsiyet, bilgisayar kullanma, anaokuluna gitme, okullarının bulunduğu çevrenin sosyoekonomik düzeyi, ailelerinin eğitim düzeyi, ailelerinin çalışma durumu gibi farklı değişkenler açısından incelenmiştir. Ayrıca öğrencilerin kavramlar bazında sorulara verdikleri doğru cevaplar da analiz edilmiştir. Araştırmanın deneysel kısmı ise 107 öğrenci ile yürütülmüştür. Deney grubunda dersler buluş yoluyla öğretim yöntemine göre işlenmiş kontrol grubunda ise dersler Milli Eğitim Bakanlığı ders kitabından işlenmiştir. Veriler FINESSE ve SPSS 11.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, varyans analizi ve t"“testi kullanılmıştır. F değerlerinin anlamlı olması durumunda farkın hangi gruplardan kaynaklandığını bulmak için Scheffe Testi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda öğrencilerin geometrik düşünme düzeylerinde cinsiyet, bilgisayar kullanma, anaokuluna gitme, okullarının bulunduğu çevrenin sosyoekonomik düzeyi, ailelerinin eğitim düzeyi, ailelerinin çalışma durumu değişkenlerine göre anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Ayrıca öğrencilerin iki boyutlu kavramlarda daha başarılı oldukları görülmüştür. Deney grubu öğrencilerinin geometrik düşünme düzeyleri kontrol grubuna göre anlamlı farklılık göstermiştir. The aim of the research is to identify the geometric thinking levels of the students' in terms of different variables and the effect of the geometry teaching with discovery learning on the students' geometric thinking levels. To target this aim, descriptive and experimental research were designed. The sample of the study consisted 1644 fifth grade student live in central district of İzmir city. To identify the geometric thinking levels of the students' Geometric Thinking Level Identify Test which developed by the researcher was applied. The students' geometric thinking levels were analyzed in terms of different variables such as gender, use ofcomputer, to get pre-school education, sosyo economic status of the schools environment, parents education level, parents working situation. Although the right answers that students give to the questions were analyzed in terms the concepts. The experimental part of the research was conducted with 107 students. The lectures were instructed by discovery teaching to the experiment group and the lectures were instructed with the books of Ministery of National Education to the control group. The data were analyzed by FINESSE and SPSS 11.0 programme. Arithmetic mean, standard deviation, analysis of variance and t-test were used for analysis of the data. If F values were significiant, Scheffe test would be applied to find out the origin of difference among groups. Based on the analysis students' geometric thinking levels differ in terms of gender, use ofcomputer, to get pre-school education, sosyo economic status of the schools environment, parents education level, parents working situation variables. Although the students' achievment was beter at two dimensional concepts. The experiment group's geometric thinking levels were statistically different than the control group.