dc.description.abstract |
Bu çalışmanın amacı, modellemeye dayalı etkinliklerle yürütülen fen ve teknoloji dersi 7. Sınıf Işık Ünitesinin öğrencilerin kavramsal anlama düzeylerine, bilimsel süreç becerilerine, bilimsel bilgi ve varlık anlayışlarına etkisini araştırmaktır. Uygulama, 2008 yılı bahar döneminde, İzmir İli Buca İlçesi Vali Rahmi Bey İlköğretim Okulu, 7. sınıfında deney grubu olarak 34 öğrencinin bulunduğu 7/F ve kontrol grubu olarak da 31 öğrencinin bulunduğu 7/A sınıfları ile çalışılmıştır. Yaklaşık 6 hafta boyunca, deney sınıfında fen dersi modellemeye dayalı olarak işlenirken, kontrol sınıfında ise Fen ve Teknoloji programına uygun olarak işlenmiştir. Uygulama öncesinde ve sonrasında her iki sınıfa da kavramsal düzey belirleme testi, bilimsel süreç becerileri ölçeği, bilimsel bilgiye yönelik görüş ölçeği ve bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüş ölçeği uygulanmıştır. Uygulanan ölçeklerden kavramsal düzey belirleme testi, bilimsel bilgiye yönelik görüş ölçeği ve bilimsel bilginin varlık alanına yönelik görüş ölçeği araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Ayrıca, her iki sınıftan 5'er öğrenci ile uygulama öncesinde ve sonrasında araştırmacı tarafından bilimsel bilgi ve bilimsel bilginin varlık alanı konularında geliştirilen görüşme formları kullanılarak yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada, deney ve kontrol sınıfı öğrencileri arasında kavramsal anlama düzeyleri, bilimsel süreç becerileri açısından deney grubu lehine anlamlı farklılıklar olduğu görülmüştür. Bilimsel bilgiye yönelik görüşlerde ise nicel olarak her iki grup arasında anlamlı fark görülmezken, nitel olarak ise deney grubu öğrencilerinde kontrol grubu öğrencilerine göre daha fazla oranda gelişme izlenmiştir. Bilimsel bilginin varlık alanı konusunda ise her iki grup arasında nicel olarak anlamlı fark görülürken aynı zamanda nitel olarak da deney grubu lehine gelişme izlenmiştir. The purpose of this study was to explore the effects of model based science and technology course on students' conceptual understanding, science process skills, understanding of scientific knowledge and its domain of existence during the 7th grade unit of light. The study was conducted with 34 students as experimental group and 31 students as control group in Vali Rahmi Bey Primary School of Buca, İzmir during the spring term in 2008. The experimental group received model based science teaching while the control group received regular science education depending on the Science and Technology Curriculum over a period of 6 weeks. Both groups were given conceptual understanding test, science process skills scale, scientific knowledge scale and the scale for the existence domain of scientific knowledge. The conceptual understanding test, scientific knowledge scale and the scale for the existence domain of scientific knowledge were developed by the researcher. Besides, 5 students from each group were interviewed before and after the instruction about the scientific knowledge and its domain of existence by the forms developed by the researcher. The results showed that there are significant differences between experimental and control group students with respect to their conceptual understanding, science process skills in favor of experimental group. Although there is not a significant difference between experimental and control group students with respect to their understanding of scientific knowledge regarding the results of quantitative data, it was seen that the experimental group students improved their understanding of scientific knowledge regarding the results of qualitative data. On the other hand, it was seen that there is a significant difference between experimental and control group students with respect to their understanding of the existence domain of scientific knowledge in favor of experimental group regarding the results of quantitative data. Besides, it was seen that the experimental group students improved their understanding of the existence domain scientific knowledge regarding the results of qualitative data. |
en_US |