DSpace Repository

Teaching the humanistic culture of Socrates, Erasmus and Thomas More through textual analysis

Show simple item record

dc.contributor.author İnan, Banu
dc.date.accessioned 2015-11-18T10:58:05Z NULL
dc.date.available 2015-11-18T10:58:05Z NULL
dc.date.issued 2009
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.12397/6813 NULL
dc.description.abstract Humanism has always been an important concept no matter what the subject matter is. In literature, history, philosophy, and even methodology, it is considered an important issue since in all these fields the main concern is "man". As an important theme, humanism can be found in the written works belonging to nearly every century. However, since the first names coming to mind related to humanism are Socrates, Erasmus and Thomas More, the most striking works of each literary figure was chosen for the thematic analysis of "humanism" in this dissertation. The most important dialogues of Socratesæ namely, Crito, Euthyphro, Apology of Socrates and the Republic, in which the educative purpose of Socrates is quite clear, were analyzed within the scope of "humanism". His belief in man and what he can achieve if the necessary conditions are supplied are clearly observable in these dialogues. In The Praise of Folly and Utopia by Erasmus and Thomas More, who were the representatives of another important period in history, important topics which put the "man" to the center of discussion such as "man's self sufficiency to achieve everything, meaninglessness of war, equality and justice in the society" were dwelled upon. Taking everything into consideration, in all these six literary works, man is the central subject as well as his potentialities, the kind of life he deserves, and the indispensable elements that should exist in the society he will take part in. All these aforementioned works are beneficial sources for ELT classes. With the help of some activities such as predictions based on the titles, creative writing, theme-based discussions, the study of literature in advanced ELT classes can be made more fruitful. Key Words: Humanism, Humanistic Culture, Textual Analysis in Literature Konu her ne olursa olsun humanizm her zaman önemli bir kavram olmuştur. Edebiyatta, Tarihte, Felsefede hatta Yöntem Bilimde bile temel ilgi alanı insanın kendisi olduğu için, humanizm önemli bir konu olarak kabul edilmektedir. Önemli bir başlık olarak humanizm neredeyse her yüzyıla ait eserlerde yer almaktadır. Ancak humanizm denilince ilk akla gelen isimler Sokrates, Erasmus ve Thomas More olduğundan dolayı bu tezde, adı geçen kişilerden her birinin en çok ses getiren eserleri seçilerek, humanizm teması incelenmiştir. Sokrates'in eğitici amacının oldukça net anlaşılabildiği diyalogları olan Crito, Euthyphro, Apology of Socrates ve The Republic humanizm açısından irdelenmiştir. Adı geçen diyolaglarda Sokrates'in insane ve gerekli koşullar sağlandığında yapabileceklerine olan inancı oldukça nettir. Diğer bir önemli dönemin temsilcileri olan Erasmus ve Thomas More'un en çok bilinen eserleri olan Utopia ve The Praise of Folly'de ise yine insan kavramını tartışmanın merkezine koyan "insanın her şeyi başaracak yeterliliğe sahip olması, savaşın anlamsızlığı, toplumdaki eşitlik ve adalet kavramları" gibi konular ele alınmıştır. Sonuç olarak, adı geçen bu altı eserde insan, potansiyeli, hakettiği hayat tarzı ve yer alacağı toplumdaki vazgeçilmez koşullar ile birlikte temel konudur. Yukarıda adı geçen bütün eserler ELT sınıfları için yararlı kaynaklardır. Başlığa dayalı tahminler, yaratıcı yazma ve tema bazlı tartışmalar gibi aktiviteler sayesinde, ileri düzey ELT sınıflarındaki edebiyat çalışmaları daha verimli hale getirilebilir. Anahtar Kelimeler: Humanizm, Humanist Kültür, Edebiyatta Metin Analizi. en_US
dc.language.iso en en_US
dc.publisher DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü en_US
dc.subject en_US
dc.title Teaching the humanistic culture of Socrates, Erasmus and Thomas More through textual analysis en_US
dc.title.alternative Sokrates, Erasmus ve Thomas More'un hümanist kültürünün metin çözümleme yöntemiyle öğretilmesi en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account