Abstract:
Bilişim teknolojileri dersi için oluşturmacı yaklaşım doğrultusunda hazırlanmış öğrenme paketinin etkilerinin belirlenmesini amaçlayan bu çalışmada, araştırma modeli olarak öntest ? sontest kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır. Araştırma, 2009 ? 2010 öğretim yılında İzmir İli Buca İlçesi Saadet Emir İlköğretim Okulunda 4. sınıfta okuyan 60 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplama amacıyla bilişim teknolojileri dersine yönelik tutum ölçeği, Torrance yaratıcı düşünme testi sözel A ve B formu ve kritere dayalı olarak hazırlanmış başarı testi kullanılmıştır._x000B_Araştırma yazı yazma ve sunu hazırlama konularında yapılmış ve deney her iki konu için de tekrarlanmıştır. Tüm ölçekler, her iki konuda da öntest ve sontest olarak uygulanmıştır. Konular, deney grubunda oluşturmacı yaklaşım doğrultusunda hazırlanmış öğrenme paketi yardımıyla, kontrol grubunda ise, Milli Eğitim Bakanlığı tarafından oluşturmacı yaklaşıma uygun olarak hazırlanan Öğretmen Kılavuz Kitapları ve Öğrenci Çalışma Kitapları kullanılarak işlenmiştir. Çalışma bitiminden bir ay sonra tüm ölçekler tekrar uygulanarak kalıcılık ölçümleri yapılmıştır._x000B_Araştırma sonunda, oluşturmacı yaklaşımın, yazı yazma ve sunu hazırlama konusunda, deney ve kontrol gruplarının her ikisinde de öğrenci başarısına olumlu etkileri olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Başarı kalıcılığına bakıldığında da, benzer sonuçlar elde edilmiştir. Elde edilen sonuçlar, bireysel ve bağımsız olarak kullanılan öğrenme paketinin lehine kabul edilebilmektedir._x000B_Araştırma sonuçları, öğrenme paketinin, yazı yazma konusunda, öğrencilerin bilişim teknolojileri dersine yönelik tutumları üzerinde olumsuz eğilime, sunu hazırlama konusunda ise, olumlu eğilime neden olduğunu göstermektedir. Öğrenme paketi ile ders işleyen öğrencilerin tutumlarının, paketin uygulanmasından sonraki sürede az da olsa olumsuz yönde etkilendiği görülmüştür. Böyle bir farkın, çalışma sonrasında, bilişim teknolojileri dersi almaya devam eden deney ve kontrol grubu öğrencilerinin, kalıcılık testlerinin uygulanmasına kadar geçen sürede Milli Eğitim Bakanlığı tarafından oluşturmacı yaklaşıma uygun hazırlanan öğretmen kılavuz kitapları ve öğrenci çalışma kitaplarını kullanarak ders işlemelerinden kaynaklandığı yorumu yapılmıştır._x000B_Yaratıcılık konusunda ise, yazı yazmada, oluşturmacı yaklaşım doğrultusunda hazırlanan öğrenme paketi, öğrencilerin akıcılık ve orijinallik alt boyutunda olumlu eğilime sebep olmuştur. Esneklik alt boyutunda ise, öğrenme paketi olumlu eğilime yol açmıştır. Sunu hazırlama konusunda ise, akıcılık alt boyutunda olumsuz eğilime, esneklik ve orijinallik alt boyutunda olumlu eğilime sebep olmuştur. Deney grubunda, kontrol grubundan farklı olarak esneklik alt boyutu dışındaki tüm alt boyutlarda kalıcılık etkisinin sağlanmış olduğu görülmektedir. Elde edilen bu bulgu ile 16 haftalık uygulama sonucunda, öğrenme paketinin ne kadar yararlı olduğunun kanıtlandığı sonucuna ulaşılmıştır. This research aimed at determining the impacts of the learning package designed according to constructivist approach on achievement, attitudes towards information technologies and creativity of primary school pupils. Pretest and posttest experimental and control groups model was designed for this purpose. The research was conducted with 60 fourth-grade pupils studying at Saadet Emir in Buca District of Izmir during the academic year 2009-2010. To collect data, Criterion-Referenced Achievement Test, an Attitude Scale and Torrance Test of Creative Thinking, Verbal Test forms A and B were used._x000B_The package covered writing and designing presentations in computer as a part of information technologies subject-matter. Pre, post and follow-up test were administered for both experimental and control groups before, after the experiment and one month later. The experimental group was learnt the two subjects using the learning package based on constructivist approach, while the control group was taught by using the Teachers? Guide and Pupil Workbook designed by Ministry of National Education in line with constructivist approach, too. A month after application ended the retention of information and skills were measured._x000B_The result of research indicated that the constructivist approach had positive effect on pupils? achievement in writing and in design presentation in both experimental and control group. The same results were found for retention. This result considered in favor of learning package for being used an individually and an independently._x000B_Further more, the result revealed that the learning package led to a negative tendency upon the pupils? attitudes toward the information technologies course in writing, while it created a positive tendency in designing presentations. The attitudes of pupils who were learnt by learning package were found to be slightly negatively influenced after passing a month on the package application. It was concluded that this difference was due to the fact that after completion of package application and until administration of retention tests the pupils in control group continued to take the information technologies course by using Teachers? Guides and Pupil Workbooks._x000B_As for creativity, the use of learning package resulted in positive tendency in sub-dimensions of fluency, flexibility and originality in terms of writing. On the other hand, preparing presentations led to a negative tendency in fluency sub-dimension and to a positive tendency in flexibility and originality sub-dimensions. Experimental group compared with control group, except in flexibility dimension, showed retention in the other two creative dimensions. It was concluded that a 16 week of package application gave the result proved the usefulness of learning package.