dc.description.abstract |
Sözcük edinimi ikinci dil sınıflarındaki temel görevlerden biridir. Birçok dil öğretmeni sözcük edinimini öğretimlerinin başlıca parçası yapmaları gerektiğinin farkındadırlar. İngiliz dili öğretimi sınıflarındaki sözcük öğretiminin öneminin artması ve bu süreçte karşılaşılan sorunlar bu doktora tezini şekillendirmiştir. Araştırmacının ana hedefi Gardner'ın zeki olmak için birden çok yol olduğunu ve bir kişinin bunların çoğuna sahip olduğunu savunan Çoklu Zeka Kuramı'nı kullanarak İngilizce sınıflarında sözcük öğretiminde daha iyi bir yol önermektir. Böylece, çoklu zeka etkinliklerinin başarı ve kalıcılık üzerine etkisi bu çalışmanın temelini oluşturmuştur. Çoklu zeka etkinliklerinin öğrencilerin İngilizce'ye yönelik tutumunu etkileyip etkilemediği bu araştırmanın cevaplamaya çalıştığı ikinci soruydu. Bu çalışmada ayrıca örneklemdeki öğrencilerin zeka profilleri belirlenmiştir._x000B_Çoklu zeka etkinliklerinin başarı, hatırlanma oranı ve tutum üzerindeki etkisini ölçmek için ön-test, son test ve geciktirilmiş son test ile deneysel bir çalışma yürütülmüştür. Çalışmanın örneklemi Söke Cumhuriyet Anadolu Lisesi'nde 2007-2008 akademik yılının bahar yarıyılında 10. sınıfta okumakta olan öğrenciler oluşturmuştur. Bu öğrenciler bir önceki akademik yılda hafta on saat İngilizce dersi görmüşlerdi. Çalışmanın yürütüldüğü yılda ise haftada dört saat İngilizce dersleri vardı. Eğitimsel uygulama zamanında öğrenciler ikinci dönemin başındaydılar. Katılımcıların belirlenmesi için hedef seçilen dilbilimsel bileşenle ilgili çoktan seçmeli bir tanıma testi uygulandı. Kazanımdaki sözcükleri bildiği tespit edilen öğrenciler çalışmadan çıkartılacaktı. Ancak tanıma testinden hiçbir öğrenci 50'nin üzerinde puan almadığı için öğrenci sayısı 56 olarak kaldı. Bu öğrenciler deney ve kontrol gruplarını oluşturmak üzere ikiye bölündüler. Böylece, bu araştırmanın örneklemini Söke Cumhuriyet Anadolu Lisesi Türkçe-matematik bölümü onuncu sınıflarından iki şube oluşturmuştur. Kontrol ve deney grupları rastlantısal olarak belirlenmiştir. Katılımcıların yaşı 15-16 arasında değişmektedir. Deney grubunda çoklu zeka etkinlikleri sunumda, alıştırmada ve gerçekleştirme aşamalarında kullanılırken; öte yandan, kontrol grubunda hedef sözcükleri öğretmek için geleneksel yöntem kullanılmış ve sunum ile alıştırma aşamalarında kontrollü, gerçekleştirme aşamasında ise daha serbest etkinlikler kullanılmıştır. Her iki gruba da sekiz haftalık bir uygulama yapıldı._x000B_ Deney sonuçları çoklu zeka etkinliklerinin İngilizce sözcük dağarcığı başarısında ve hedef sözcüklerin hatırlanma oranında olumlu yönde anlamlı bir etkisi olduğunu ortaya çıkarmıştır. Ancak çoklu zeka etkinliklerinin sözcüklerin hatırlanma oranı üzerinde olumlu yönde bir etkisi bulunmamaktadır. Araştırmanın ikinci önemli sorusu öğrencilerin İngilizce'ye yönelik tutumları ile deney ve kontrol grubunda kullanılan etkinlikler arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığı ile ilgilidir. Analizler her iki grupta da öğrencilerin İngilizceye yönelik tutumlarında istatistiksel olarak anlamlı olmayan bir düşüş olduğunu göstermiştir. Son olarak, örneklemdeki öğrencilerin baskın zeka türünün sözel-dilsel olduğu bulunmuştur. Deney ve kontrol grubundaki ikinci baskın zeka türü mantıksal-matematiksel zekadır. Çoklu zeka envanterindeki en düşük ortalama her iki grupta da kişilerarası zekaya aittir. The acquisition of vocabulary is one of the main tasks in second language classrooms. Many language teachers are aware of the necessity of making vocabulary a main part of their teaching. The growing importance of vocabulary teaching in English Language Teaching (ELT) classrooms and the problems encountered in this process shaped this dissertation. The central aim of the researcher was to offer a better way to teach vocabulary in ELT classes using Gardner?s Multiple Intelligences Theory (MIT), which suggests there are many ways to be intelligent and an individual has several of them. Therefore, the effects of multiple intelligences (MI) activities on vocabulary achievement and retention of the learnt items constituted the keystone of this study. Whether MI activities affect students? attitudes towards English was the second question this research intended to answer. This study also designated the intelligence profiles of the students in the sample group._x000B_In order to test the effect of MI activities on achievement, retention and attitudes, an experimental study with a pre, post-test and delayed post test was conducted. The subjects of the study were 10th grade students of Söke Cumhuriyet Anatolian High School in the Spring Term of 2007-2008 academic years. These students had taken 10 hours of English lessons per week in the previous academic year. In the year the study was carried out, they had 4 hours of English lessons in a week. At the time of this educational treatment they were in the beginnings of the second semester. The selection of the participants was determined on the basis of a multiple-choice recognition test of the chosen target linguistic component. The students who showed any sign of knowledge of the target vocabulary items would have been excluded from the study. However, since none of the students scored over 50 in the recognition test, the number of the students in the sample remained 56. These students were divided into two groups in order to form the control and experimental groups. Thus, the sample of this research was composed of the sophomores of two Turkish-Mathematics department classes in Söke Cumhuriyet Anatolian High School. The control and experimental groups were assigned randomly. The age of the subjects ranged between 15 and 16. In the experimental group MI activities were used in presentation, practice and production. On the other hand, in the control group traditional method was implemented and controlled activities in presentation and practice, and freer activities in production were used to teach target vocabulary items. Both of the groups had an eight-week-treatment period._x000B_ The outcome of the experiment reveals that MI activities have a significant positive effect on vocabulary achievement. However, MI activities do not have significantly more positive effects on the retention of the vocabulary items. The second primary research question is related to whether the students? attitudes towards English vary significantly in terms of the activities in the control and experimental groups. The analyses indicate in both groups there is a decrease in the students? attitudes towards English which is not statistically significant. Finally, it is found out that the most dominant intelligence type of the students in the sample group is verbal-linguistic. The second dominant type in both experimental and control groups is logical-mathematical intelligence. The lowest mean score in the multiple intelligence inventory belongs to interpersonal intelligence in both groups. |
en_US |