dc.description.abstract |
Öğrencilerin okuma sürecini kolaylaştırmak için başvurdukları okuduğunu anlama stratejileri 1970?li yılların sonlarında, etkili okuduğunu anlama stratejilerini kullanan öğrencilerin bu stratejileri kullanmayan öğrencilere göre daha iyi anladıkları sonucuyla beraber dikkatleri üzerine toplamıştır. Bu bağlamda, bu çalışma, planlama, izleme ve değerlendirme gibi birçok sınıf içi bilişsel aktiviteyi içinde barındıran bilişüstü okuma stratejileri üzerine odaklanmaktadır. Bu doğrultuda, araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan bilişüstü okuma stratejileri öğretim programının, bilişüstü okuma stratejileri ve okuduğunu anlama olan etkisi araştırılmıştır._x000B_Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı 1. sınıfında öğrenim gören 93 öğrenci ile 2008-2009 akademik yılı güz yarıyılı boyunca İleri Okuma ve Yazma I Dersi?nde yarı deneysel bir çalışma yürütülmüştür. Aynı üniversitenin İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı ve İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü?nde hazırlık sınıfı okuyan 46 öğrenciyle 2008-2009 akademik yılı bahar yarıyılı boyunca Okuduğunu Anlama Dersi?nde yarı deneysel bir çalışma yürütülmüştür. Her iki çalışmada da, ön ve son test olarak kullanılan bilişüstü okuma stratejileri anketi ve okuma testiyle birlikte, bilişüstü okuma stratejileri programı 6 hafta süreyle uygulanmıştır._x000B_Bu çalışmadan elde edilen veri, uygulanan programın geleneksel okuma dersine oranla okuduğunu anlamayı önemli bir biçimde arttırdığını ortaya koymuştur. Stratejileri tanımanın, süreçleri ve koşullarıyla ilgili bilgi edinmenin yanı sıra, uygulanan programla üst biliş üzerine farkındalık kazanmak, yalnız başına okuduğunu anlama dersini takip etmekten daha etkili bulunmuştur. Buna göre, uygulanan program özellikle çoklu eşleştirme türündeki uyum, tutarlılık, metin yapısı ve genel anlamayı ölçen soruları çözmede başarılı olmuştur. Reading comprehension strategies which readers refer to make the process of reading easier gained specific attention by the late 1970s with the conclusion that readers who use effective reading comprehension strategies comprehend better than the others who do not. In this respect, the present study focused on metacognitive reading strategies which seem to be involved in a number of classroom cognitive activities such as planning, monitoring, and evaluating. Therefore, it aimed to investigate the impact of metacognitive reading strategy training programme (METARESTRAP) which was developed by the researcher of the present study, on the use of metacognitive reading strategies and reading comprehension._x000B_A quasi-experimental pilot study was conducted at the Department of English Language Teaching (ELT) of Çanakkale Onsekiz Mart University (ÇOMU) with a number of 93 freshmen over the fall semester of the 2008-2009 academic year in Advanced Reading and Writing I Course. The quasi-experimental main study was conducted with a number of 46 preparatory class students at the departments of ELT and English Language and Literature of ÇOMU over the spring semester of the 2008-2009 academic year in Reading Comprehension Course. In both studies, pre and post tests of the reading test and Metacognitive Reading Strategy Questionnaire were administered and the six-week METARESTRAP was implemented._x000B_The statistical data generated in this study demonstrated that METARESTRAP significantly improved learners? reading comprehension skills by outperforming the conventional reading instruction. Gaining awareness on metacognition along with declarative, procedural, and conditional knowledge about metacognitive reading strategies with the implementation of METARESTRAP turned out to be more efficient than the conventional reading instruction. It can be concluded that METARESTRAP worked well specifically for multiple matching type cohesion, coherence, text structure, and global meaning questions. |
en_US |