dc.description.abstract |
Araştırmanın amacı, ilköğretim sosyal bilgiler öğretiminde işbirlikli öğrenmenin öğrencilerin erişi, problem çözme becerileri ve öğrenme stillerine etkisini saptamak ve işbirlikli öğrenme konusundaki öğrenci görüşlerini belirlemektir._x000B_Bu amaç doğrultusunda İzmir ili evreninden seçilen 34 deney ve 30 kontrol grubunda olmak üzere toplam 64, 4. sınıf öğrencisi üzerinde 10 hafta boyunca çalışılmıştır. Araştırmada 4. Sınıf Sosyal Bilgiler dersi ?Üretimden Tüketime? ve ?İyi ki Var? üniteleri boyunca deney grubunda işbirlikli öğrenme tekniklerinden akademik çelişki, kontrol grubunda 2005 sosyal bilgiler programına uygun olarak hazırlanmış ders kitabındaki etkinlikler uygulanmıştır._x000B_Araştırmada ön test-son test uygulamaları için araştırmacı tarafından geliştirilen Sosyal Bilgiler Başarı Testi ve Problem Çözme Becerileri Ölçeği, Grasha-Reichmann Öğrenci Öğrenme Stilleri Ölçeği; deney grubundaki öğrencilerin görüşleri ile ilgili verileri toplamak için yine araştırmacı tarafından geliştirilen Yarı Yapılandırılmış İşbirlikli Öğrenmeye İlişkin Öğrenci Görüşme Formu kullanılmıştır._x000B_Bu ölçekler yoluyla elde edilen verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma ve t testi kullanılmıştır. Araştırma sonuçları SPSS 16,0 istatistik paket programları kullanılarak analiz edilmiştir._x000B_Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, deney grubu ve kontrol grubunun deney öncesi ve sonrası başarı testi ve problem çözme becerileri ölçeğinden aldıkları puanlar arasında, deney grubu lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Bu sonuçlardan yola çıkarak, işbirlikli öğrenme tekniklerinden akademik çelişkinin uygulanmakta olan öğretim programı etkinliklerine göre ilköğretim öğrencilerinin 4. Sınıf sosyal bilgiler dersi erişileri ve problem çözme becerileri üzerinde olumlu yönde etkili olduğu belirlenmiştir._x000B_Diğer yandan yapılan t testi çözümlemelerine göre öğrencilerin sosyal bilgiler dersindeki erişileri üzerinde deney grubu lehine (P<0.05) oluşan farkın öğrenme stillerine göre değişmediği sonucuna ulaşılmıştır._x000B_Elde edilen bulgulara göre, işbirlikli öğrenme tekniklerinden akademik çelişkinin öğrencilerin problem çözme becerileri üzerindeki etkisinin ise işbirlikli ve rekabetçi öğrenme stiline sahip öğrencilerde deney grubu lehine olumlu yönde farklılık gösterdiği fakat işbirlikli öğrenme tekniklerinden akademik çelişkinin öğrencilerin öğrenme stilleri üzerinde bir değişiklik yaratmadığı sonucuna ulaşılmıştır._x000B_Öğrencilerin işbirlikli öğrenme yönteminin etkililiğine ilişkin olumlu görüşlere sahip olduğu da elde edilen bulgular arasında yer almaktadır. The aim of this research is to determinate the effects of Coooperative Learning on Students Problem Solving Skills, Learning Styles and Achivement on Elementary School Social Studies and the Views of Students ._x000B_In order to reach this aim, 34 for the experiment and 30 for the control group making a total 64 subjects which are at the fourth grade in Akıncılar Elementary School, in Buca, have been studied during ten weeks. In the research, the experiment group was tought by academical controversy which is a technique of cooperative learning and the control group was tought by the lesson book, during the unites which are called ?from Production to Consumption? ve ?Fortunately, There is?._x000B_In the research, Social Studies Achivement Test, Problem Solving Skills Scale, Grasha-Reichmann Student Learning Styles Scale and a Half-structured Student Interwiev Form About Cooperative Learning are used. In analysing the data arithmetic average, standart deviation and t-test are used. The research results are analyzed by using SPSS 16.0 and Finesse statistics packaged software._x000B_According to the findings that are acquired after the research we found important differences between level test that shows the condition at the beginning and at the end, and problem solving skilss of the control group with the experiment group, in favour of experiment group._x000B_On the other hand, there is not any relationship between academical achivement and learning styles of students. Also, cooperative learning has no effect on students learning styles. According to the findings that are required, the effect of academical controversy on students? problem solving skills reached the result in favour of experiment group which consist of students who have colobrative and competetive learning style._x000B_It is also among the findings that are required that students have positive views about the effectiveness of cooerative learning. |
en_US |