Abstract:
Çağdaş eğitimin amaçlarından biri de düşünen, eleştiren, sorgulayan, yeniliğe açık bireyler yetiştirmektir. Okuma, gence Dünyaya ve insanlara farklı bir gözle bakma yetisi / yetkisi vermektedir. Okumak, boş zamanı değerlendirmenin yanında, okuyucunun da içinde bulunduğu etkin ve sürükleyici bir zaman dilimidir. Çocuk edebiyatının temel amaç ve işlevlerinden biri de, çocukların iyi birer edebiyat okuru olmalarının temellerini atmaktır. Bu düşüncelerle başlanan tez, 1990?2008 Arası Çocuk Edebiyatımızda Fantastik ve Bilim-kurgu Romanlar ÜzerindeBir İnceleme ismiyle tamamlanmıştır.Bu çalışma, 1990?2008 yılları arasındaki çocuk edebiyatımızda fantastik ve bilim-kurgu romanları üzerinde bir incelemeyi kapsamaktadır. Bu dönemde ürün veren 39 yazarın 71 eseri örneklem olarak seçilmiştir. Örneklem seçiminde fantastik ve bilim-kurgu türünden sayılabilecek eserlere yer verilmiştir. Çalışmamızda, fantastik ve bilim-kurgu'nun tanımı ve tarihçesi hakkında ayrı ayrı bilgiler verilmiştir. Her iki türün de yapı taşları olan tarihler ve eserlerden bir kronoloji oluşturulmuştur. Ardından bu iki türü birbirinden ayıran özellikler ele alınmış, hangi yaş gruplarının bu eserleri okumaya başlayabileceği bilimsel temellere dayandırılarak açıklanmıştır. Eserler, biçim ve içerik bakımından değerlendirilmiştir.Çocuk edebiyatının amacı ve işlevi, çocukların iyi birer edebiyat okuru olmalarının temellerini atmaktır. Türkiye'de ise çocuk edebiyatı ürünleri, medyanın gerisinde kalmaktadır. Çocuğu medya tuzağından uzaklaştırmak için, çizgi sinema tadında çocuk edebiyatı eserleri vermek gerekmektedir. Bu çalışma; fantastik ve bilim-kurgu türündeki 71 çocuk romanını incelemenin yanı sıra; çocuklara okuma alışkanlığı edindirmek isteyen öğretmenlere de yol gösterici olmayı amaçlamaktadır. Öğretmen ve anne babaların ?çocuğa görelik? kavramına uygun kitaplar seçerek onları okumaya heveslendirmesi gerekmektedir. One of the aims of modern education is to raise individuals who think, critisize, inquire and are open to innovations. Reading is to give conpetence of thinking of the world, and people in different way. Reading is not only to spend spare time, but also it an active and fascinating process in which reader alsı takes part. One of the basic aims and functions of children?s literature is to provide children?s being a successful literature reader. The thesis began with these thoughts is completed in the name of ?A research about fantastic and science-fiction novels in children?s literature between 1990-2008?.The purpose of this study is to research science-fiction and fantastic novels at childrens literature 1990 to 2008. During that period 39 authors? 71 works were selected as the sample of research. Fantastic and secience-fiction types of novels were chosen for he sample. In our study the definition and history of fantastic and secience-fiction were sperately explained. A chronology of the major dates and works were created for both types. Then differances which seperates the two types were discussed. In our thesis, which age groups can begin to read these novels are described based on scientific roots. Works were evaluated as the format and content.The main purpose and function of childrens literature is to bring children up as a good reader. The products of children literature in Turkey remains behind the media. To keep the children away from the book of the media, we must present the novels in childrens literature as cartoons. In addition to examine 71 fantastic and science-fiction novels, this study may seen as guide for teachers who wants to give children the habbit of reading. Prospective teachers and parents are required to choose the rigt novels and develop a great interest on children for reading.