dc.description.abstract |
XIX. ve XX. yüzyıl insanlık tarihi açısından dönüm noktası oluÄ¢turmuÄ¢ buluÄ¢lara imza atılmıÄ¢ yüzyıllar olarak bilinen yüzyıllardır. Gerek fen bilimleri, gerek matematik ve gerekse sosyal bilim alanlarında ciddi atılımlar ve sonuçlar elde edilmiÄ¢tir. Bu sonuçların elde edilmesinde özellikle üstün yetenekli öğrencilerin eğitimleri önemli bir yer tutmaktadır. Bu öğrencilerin yüksek sezgi güçleri, problem çözme becerileri ve farklı bakıÄ¢ açıları sayesinde birçok zor, yaratıcılık gerektiren ve önemli problem çözüme kavuÄ¢muÄ¢tur. Ä Ä¢ dünyasındaki yeni teknolojiler, matematiğe dayalı bilimlere iliÄ¢kin meslek seçeneklerinin artmasına neden olmuÄ¢tur. Bu nedenle fen ve matematik bilgisi günümüz öğrencileri için daha fazla önem kazanmıÄ¢tır. Matematikte üstünlük gösteren öğrenciler toplumun ilerlemesine yardımcı olarak büyük bir potansiyel oluÄ¢tururlar. Bu çalıÄ¢ma sayesinde, 1. Örgün eğitim kurumlarında üstün yetenekli öğrencilerin eğitimi sırasında yaratıcı problem çözme ve eleÄ¢tirel düÄ¢ünme becerilerini geliÄ¢tirme, 2. Üstün yetenekli öğrencilerin matematik dersinde var olan yaratıcı problem çözme ve eleÄ¢tirel düÄ¢ünme becerilerini tespit etme, 3. Ülkemizin geleceği açısından önem taÄ¢ıyan üstün yetenekli öğrencilerin, yüksek düÄ¢ünme türlerine sahip olmalarını sağlayarak bunun doğuracağı faydalara dikkat çekmesi adına yeni bir bakıÄ¢ açısı kazandıracağı umulmaktadır. Bu çalıÄ¢manın amacı üstün yetenekli öğrencilerin matematikte yaratıcı problem çözmeye yönelik eriÄ¢i düzeylerinin ve kritik düÄ¢ünme becerilerinin belirlenmesidir. Bu çalıÄ¢ma 32"Ÿsi 6. sınıf ve 32 si 7. sınıf olmak üzere 64 üstün yetenekli öğrenci ile yapılmıÄ¢tır. Öğrencilere sınıflarına gore matematikte üstün yetenekliliğe yönelik kriter testi, yaratıcı problem çözmeye yönelik ölçek ve WatsonGlaser EleÄ¢tirel DüÄ¢ünme Gücü Ölçeği "“ Form YM uygulanmıÄ¢ ve sonuçlar istatistiksel açıdan değerlendirilimiÄ¢tir. Bu çalıÄ¢manın sonuçlarından biri olarak 6. ve 7. sınıf öğrencilerinin yaratıcı problem çözmeleri ve eleÄ¢tirel düÄ¢ünme becerileri arasında anlamlı bir fark ortaya çıkmıÄ¢tır. Bu doğrultuda öğrencilerin eleÄ¢tirel düÄ¢ünme becerilerinin yaratıcı problem çözme becerilerine oranla daha yüksek olduğu görülmüÄ¢tür. XIX. and XX th centuries are known to be a milestone for the humanity in terms of the inventions made in these centuries. There has been a number of breakthroughs and great results have been found not only in sciences, and mathematics but also in social sciences. The role of the education that gifted students receive has contributed to the achievement of these results in science, mathematics, and social sciences. Thanks to the supreme power of their intuitions, problem solving skills, and different perspectives, a great number of questions which required creativity have been solved. The developments in the business world have led to an increase in the professions related to mathematics. That"Ÿs why the knowledge of science and mathematics has become more important for the students in today"Ÿs world. The students who show great performance in mathematics form a big potential for the development of society. Thanks to this work, it is believed that 1. In formal educational institutions, the gifted students will be able to improve their skills regarding their creative problem solving and critical thinking skills. 2. The math-gifted students"Ÿ problem solving and critical thinking skills that they already have will be defined. 3. The gifted students, who play an important role in the future of our country, bring new perspectives to the country by having them master high order thinking skills. The aim of this study is to determine the level of creative problem solving and critical thinking skills of highly gifted students. This survey is carried out with 64 highly gifted students in total, 32 students from 6th grades and 32 students from 7th grades. They were asked to complete a mathematical test which defined their giftedness in mathematics, a criterion which assesses their problem so and creative problem solving test, Watson-glaser Critical Thinking Apprasial Form. As one of the results of this study, a huge improvement in the students"Ÿ problem solving and critical thinking skills has been observed. Relating to this, it has been seen that students"Ÿ critical thinking skills are better than problem solving skills. |
en_US |