Abstract:
Bu araştırmanın amacı, yaratıcı drama destekli matematik öğretim programının ve mevcut matematik dersi öğretim programının, ilköğretim öğrencilerinin matematik dersindeki başarısı, benlik kavramı ve problem çözme strateji kullanımı üzerindeki etkilerini ve yaratıcı drama gruplarındaki etkileşim örüntülerini incelemektir. Araştırmada kontrol gruplu, ön test ? son test, yarı deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Kontrol grubunda mevcut matematik öğretim programının ön gördüğü öğretim yöntemleri, deney grubunda ise yaratıcı drama yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma, araştırmacının görev yaptığı orta sosyoekonomik düzeye sahip bir devlet ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Deney ve kontrol grupları, okuldaki tüm 6. sınıflardaki öğrencilerden rastgele seçimle belirlenmiştir. Deney ve kontrol gruplarında 24'er katılımcı ile çalışılmıştır. Araştırmanın nitel verileri, derinlemesine görüşme protokolü video kayıtları ve ses kayıtları ile nicel verileri ise matematik dersi başarı testi ve benlik kavramı ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel verilerinin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma ve tekrarlı ölçümler için ANOVA karşılaştırması kullanılmıştır. Nitel veriler olan video ve ses kayıtlarının analizinde kodlamaya gidilmiştir. Veriler kodlayıcı tarafından kodlanıp, kategorilere ayrılarak sınıflandırılmış ve çözümlemelerinde frekans ve yüzde hesabı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, yaratıcı drama destekli matematik öğretim programının, öğrencilerin matematik dersi başarısını arttırdığı ve benlik kavramı düzeylerinde olumlu yönde bir artışa neden olduğu saptanmıştır. Deney grubu öğrencileriyle yaratıcı drama destekli matematik öğreniminden sonra gerçekleştirilen görüşmelerde, ele alınan problem çözme stratejilerinin, her birinin kullanım frekansında bir artış gözlemlenmiştir. Yaratıcı drama uygulamalarının, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin problem çözme strateji kullanımları üzerinde olumlu bir etkisi olduğu söylenebilir. Yaratıcı drama gruplarındaki etkileşim örüntülerine dair incelemeler sonucunda ?Fikir sunma? kategorisinin en sık, ?Kaygı duyma? kategorisinin ise en az kodlandığı saptanmıştır. The aim of this study is to analyze the practices of creative drama and current mathematics curriculum on elementary students' achievement in mathematics, self-concept, problem solving strategies and interactive patterns in creative drama groups. The quasi-experimental research design with a pre- and post-test and a control group was used in the study. Current mathematics curriculum teaching methods were used in the control group while creative drama techniques were used in the experimental one. The study was conducted in a middle socio-economic-status state school. The experimental group and the control group were chosen randomly among 6th graders. There were 24 participants in each group. The qualitative data was collected by using video records with interview protocols and voice records. The quantitative data was collected by using a mathematics achievement test and a self-concept scale. Arithmetic Mean, Standard Deviation and ANOVA for Repeated Measurements were used to analyze the quantitative data. Coding Technique was used to analyze the qualitative data in video and voice records. A coder coded and categorized the data, and frequencies and percentages were calculated to analyze the data. The results show that creative-drama-based mathematics program has a positive effect on the mathematics achievement and self-concept of students. In addition, creative drama techniques increase the entire the frequencies of students' use of problem solving strategies. It may be said that creative drama practices have positive effects on elementary students' problem solving strategies. According to the analyses of interactive patterns, ?Presentation of an idea? was the most frequently coded category whereas ?Feeling of anxiety? was the least frequently coded one.