Abstract:
Bu çalışmanın amacı görselleştirme yaklaşımı ile yürütülen matematik öğretiminin, öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal gelişimleri üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktır. "Öntest-sontest kontrol gruplu model" ile yürütülen bu araştırmanın çalışma grubunu 2010-2011 eğitim-öğretim yılında, İzmir ilindeki biri özel, biri resmi olmak üzere iki ilköğretim okulunun 8. sınıfında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada bilişsel özellikler soyut düşünme ve akademik başarı, duyuşsal özellikler ise tutum, başarı güdüsü ve öğrenilmiş çaresizlik boyutları ile incelemeye alınmıştır. Seçilen konuya ait kazanımlar saptandıktan sonra deney grubunda yapılan uygulamada kullanılmak üzere yapılandırmacı yaklaşıma uygun, görselleştirme yaklaşımının öngördüğü doğrultuda bir bölümü bilgisayar ortamında olmak üzere uzman görüşlerinin onayıyla hazırlanan nitelikli ve kullanışlı, görsel içerikli ders materyalleri kullanılmıştır. Bilgisayar desteği ile hazırlanan materyallerde görsel ve işitsel efektlerin kullanımına özen gösterilmiştir. Bunun için Flash CS5, Swish Max, iSpring ve Power Point programları kullanılmıştır. Araştırmada görselleştirme yaklaşımının duyuşsal gelişimi üzerindeki etkisini ölçmek amacıyla Nazlıçiçek ve Erktin (2002) tarafından hazırlanan "tutum ölçeği", Umay (2002) tarafından hazırlanan "˜Başarı Güdüsü' ölçeği ve araştırmacılar tarafından geliştirilen "Matematikte Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği" kullanılmıştır. Bilişsel boyut ise araştırmacılar tarafından hazırlanan "Cebirsel İfadeler ve Denklemler Başarı Testi" ve "Matematikte Soyut Düşünme Testi" ile ölçülmüştür. Resmi okul sonuçları görselleştirme yaklaşımının öğrencilerin matematiğe yönelik tutumlarını, başarı güdülerini, öğrenilmiş çaresizliklerini, soyut düşünme becerilerini ve akademik başarılarını olumlu yönde etkilediğini göstermiştir. Özel okul sonuçları ise görselleştirme yaklaşımının öğrencilerin tutum, başarı güdüsü ve öğrenilmiş çaresizlikleri üzerinde etkili olmadığını ancak soyut düşünme becerileri ve akademik başarılarını olumlu yönde etkilediği sonucunu ortaya çıkarmıştır. Ayrıca matematiğe yönelik tutum, başarı güdüsü, akademik başarı ve soyut düşünme değişkenlerinin birbirleriyle pozitif yönde, öğrenilmiş çaresizlikle ise negatif yönde ilişkili olduğu görülmüştür The purpose of the study is to determine the effect of visualization approach on the students' cognitive and affective developments. It is an experimental research based on an experimental pre-test post-test model. The experimental and control groups consist of the 8th grade students of a public and a private secondary school in Izmir during the 2010-2011 academic year. In the research abstract thinking skills and academic achievements were examined as cognitive characteristics while attitude towards, achievement motivation and learned helplessness in mathematics were examined as affective characteristics. Visual content, qualified course materials including a section on computer which prepared with the approval of experts' opinions were used. For the computer based visual materials, Flash CS5, Swish Max, iSpring ve Power Point programs were used. The data were collected using the ´´Mathematics Attitudes Scale´´ which was prepared by Nazlıçiçek ve Erktin (2002), "Achievement Motivation Scale" which was prepared by Umay (2002) and "Learned Helplessness in mathematics Scale" which is developed by the researchers. Cognitive characteristics were measured by ´´Algebraic Expressions and Equations Achievement Test´´ and "Abstract Thought in Mathematics Test" which are developed by the researchers. The results of the public school showed that visualization approach affects the students´ attitudes towards mathematics, achievement motivation, learned helplessness, abstract thinking skills and achievements in mathematics lessons positively. In the results of Private school, it is found that visualization approach effects students´ abstract thinking skills and achievements in mathematics positively while it has no effect on students' learned helplessness, achievement motivation and attitudes towards mathematics. In addition, correlation was found between attitudes towards mathematics, achievement motivation, academic achievement and abstract thinking variables with each other positively, and with learned helplessness with a negative direction.