Abstract:
Bu araştırmada, öğrenme stillerine göre düzenlenen işbirlikli grupların, öğrencilerin fizik dersi başarısı ile öğrendiklerinin kalıcılığı üzerindeki etkisinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu bağlamda, öğrencilerin akademik başarıları dikkate alınarak düzenlenen işbirlikli gruplar, öğrenme stilleri dikkate alınarak düzenlenen işbirlikli gruplar ile karşılaştırılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında, araştırmacı tarafından geliştirilen Algısal Öğrenme Stilleri Ölçeği (AÖSÖ), Mekanik Üniteleri Başarı Testi (MÜBT) ve dereceli puanlama anahtarları kullanılmıştır. Araştırmada, katılımcıların öğrenme stillerini belirleyebilmek için AÖSÖ den yararlanılmıştır. Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesinde öğrenim gören öğrencilerden toplanan veriler kullanılarak geliştirilen ölçek, öğrencileri öğrenme stillerine göre görsel, işitsel ve hareketsel öğrenenler olmak üzere üç grup altında toplamaktadır. 15 maddeden oluşan ölçeğe açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri yapılarak yapı geçerliliği kanıtlanmıştır. Öğrencilerin fizik dersi başarılarının belirlenmesinde, çoktan seçmeli 25 sorudan oluşan MÜBT kullanılmıştır. Araştırmanın nitel verilerinin toplanmasında ise dereceli puanlama anahtarlarından yararlanılmıştır. Araştırma, 2010-2011 öğretim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi ilköğretim matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören ve Temel Fizik 1 dersini almakta olan 48 öğrenci ile yürütülmüştür. Bir deney bir de kontrol grubunun bulunduğu çalışmanın deney grubunda, öğrencilerin öğrenme stillerine göre düzenlenen işbirlikli gruplar, kontrol grubunda ise akademik başarıya göre düzenlenen işbirlikli gruplar kullanılmıştır. Araştırma sonunda, deney grubunda yer alan öğrencilerin kontrol grubunda yer alan öğrencilere göre daha yüksek fizik dersi başarısı gösterdiği belirlenmiştir. Öğrencilerin son ölçüm puanları öğrenme stillerine göre analiz edildiğinde ise, deney grubunda yer alan öğrencilerin fizik dersi başarıları arasında öğrenme stillerine göre anlamlı farklar bulunmadığı, kontrol grubunda ise işitsel öğrencilerin görsel ve hareketsel öğrencilere göre istatistiksel olarak anlamlı düzeyde daha yüksek başarı gösterdikleri belirlenmiştir. Bunla birlikte öğrencilerin AÖSÖ' nün alt boyutlarından aldıkları puanlar ile MÜBT puanları karşılaştırıldığında, kontrol grubu öğrencilerinin ölçeğin işitsel boyutundan aldıkları puanlar arttıkça başarı testi puanlarının da arttığı tespit edilmiştir. Deney grubunda ise öğrencilerin öğrenme stilleri ölçeğinden aldıkları puanlar ile başarı testi puanları arasında anlamlı bir ilişkinin bulunmadığı görülmüştür. Uygulamanın kalıcılık üzerindeki etkisinin belirlenebilmesi için MÜBT geciktirilmiş test olarak uygulanmıştır. Analizler sonunda hem deney hem de kontrol gruplarında yer alan öğrencilerin son ölçüm puanları ile geciktirilmiş ölçüm puanları arasında anlamlı düzeyde fark oluşmadığı belirlenmiştir. In this research, it was aimed to determine the effects of cooperative learning groups, formed according to learning styles, on to students' physics achievement and retention of their learning. In this context, cooperative learning groups formed according to students' academic achievements were compared with cooperative learning groups formed according to students' learning styles. The data were collected by using Perceptional Learning Style Inventory (PLSI), Mechanics Unit Achievement Test (MUAT) and rubrics. In this research, PLSI was used in order to determine students' learning style. PLSI was developed by applying undergraduate students from Education Faculty of Buca at Dokuz Eylul University. PLSI divides students according to their learning styles into three groups as visual, auditory and kinesthetic learners. PLSI has 15 items and its construct validity was determined by implementing explanatory and confirmatory factor analysis. MUAT having 25 multiple choice items was used in order to determine students' physics course achievement. It is benefited from scoring rubrics in order to collect the qualitative data of the research. The research was conducted with 48 Primary Mathematics Education students in Education Faculty of Buca at Dokuz Eylul University. There were two groups in the research; an experimental and a control group. In the experimental group, students were divided into the cooperative groups according to their learning styles and then they matched with the appropriative roles with their learning styles. In the control group, students were divided into cooperative groups according to their academic achievement and then they matched with the inappropriate roles with their learning styles. At the end of the research, it was seen that the students in the experimental group had higher physics achievement than the students in the control group. There was not a significant difference between the students in the experimental group according to their learning styles but in the control group, the auditory students had significantly higher achievement than the visual and the kinesthetic learners. And also it was found that in the control group there was a positive correlation between students' auditory scores and MUAT scores. In the experiment group, there was no significant correlation between students' PLSI scores and MUAT scores. One month after the end of the application MUAT was conducted in order to determine the effect of the study on the retention. At the end of the analysis, it was determined that there was not a significant differences between the retention scores and the post test scores of the students both in experimental and control group.