Abstract:
Bu araştırmanın amacı, Coğrafya dersi, "Kıpırdayan Dünyamız" ünitesinde, etkili materyal kullanılan öğretimin ve öğretmen merkezli öğretimin akademik başarı, tutum ve hatırda tutma düzeyleri üzerindeki etkilerini incelemektir. Araştırmada deneysel yöntem kullanılmıştır. Bu yöntemin "kontrol gruplu öntest - sontest deseni" tercih edilmiştir. Öğrencilerin coğrafya dersine olan tutumlarını ölçebilmek amacıyla "Coğrafya Dersi Tutum Ölçeği" ve başarı seviyesini ölçebilmek amacıyla "Akademik Başarı Testi" geliştirilmiştir. Araştırma, 2010-2011 Eğitim-Öğretim yılında İzmir Özel Gelişim Koleji 9. sınıfta okuyan kırk öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. "Kıpırdayan Dünyamız" ünitesi, deney grubunda aktif öğrenme yöntemini temel alan etkili materyal kullanımı ile kontrol grubunda ise öğretmen merkezli bir yöntem ile işlenmiştir. Öğretim, deneysel çalışmanın kontrolü amacıyla her iki gruba da aynı öğretmen tarafından uygulanmıştır. Denel işlem beş hafta sürmüştür. Denel işlemin ardından, beş hafta sonra öğrencilerin hatırda tutma düzeyini ölçmek amacıyla Akademik Başarı Testi yeniden uygulanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, varyans çözümlemesi ve Mann Whitney U gibi analizler kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Coğrafya dersi "Kıpırdayan Dünyamız" ünitesinin öğretiminde, öğretmenlerin etkili materyal kullanımının, öğrencilerin akademik başarısını artırdığı, hatırda tutma düzeylerini yükselttiği ve derse olan tutumları açısından öğretmen merkezli öğretime göre çok daha etkili olduğu tespit edilmiştir The purpose of this study is to determine whether there is a change in students' levels of attitude to lessons, academic success and their ability to retrieve learned information when geography teachers administer the lesson with the help of visual and auditory materials and tangible samples in an attempt to help students gain the desired behaviour. Experimental method was used in this study. A pattern of pre-test, post-test with a control group was preferred. In this study, students in the ninth grade in İzmir Private Gelisim College were selected as experimental and control groups. In the experimental group, a geography teaching method based on effective use of materials was used in the unit called "Our Moving Earth" while in the control group, the same unit was taught with the existing teaching method. Both groups were instructed by the same teacher. At the beginning of the study, both groups were subjected to an "Academic Achievement Test" and a "Geography Attitude Scale". This test and scale were re-administered at the end of the study. In the study, while such activities as making demonstration models, animation and playing computer games and technical devices such as projector, computer and smart board as well as ordinary teaching programs were used in the experimental group, the control group received only traditional teaching method (teacher-centered teaching). Of the 40 participants in the study, 23 were girls and 17 were boys. Experimental work lasted for 5 weeks. The lessons went according to the plan in both the experimental group and the control group. As a result of the implementation process, how geography teachers' effective use of materials affected students' attitudes to lessons, their academic success and their ability to retrieve learned information was analyzed. In the analysis of data, arithmetic mean, standard deviation, t test, variant analysis and Mann Whitney U were used. As a result of the study, it was concluded that the effective use of materials by teachers in the 9th grade in the teaching of the unit "Our Moving Earth" was far more beneficial than classical teaching to students' attitudes to lessons, academic success and their ability to retrieve learned information.