Abstract:
Bu araştırmada, İzmir ve Milano kent örnekleri üzerinden, Toplumsal Yapı ve Kent Kültürünü Yansıtması Bakımından Kentin Açık ve Kapalı Alanlarında Tipografinin Kullanımı incelenmektedir. Araştırma için, tarihsel süreci ve toplumsal değişimi göstermesi bakımından kent mimarisi, sokak ve caddeleri, açık ve kapalı alanları göz önüne alınarak; araştırma kapsamında İzmir ve Milano'nun belirli çevreleri ele alınmıştır. Bu doğrultuda, kentin tarihsel dokusunu içermesinin yanında modern kent dokusunun oluşumuna katkı sağlamaları nedeniyle İzmir'de Konak (Kemeraltı, Alsancak Gül Sokak, İkiçeşmelik Caddesi, Konak Meydanı), Karşıyaka (1717 Sokak (Çarşı), Cengiz Topel Caddesi, Anayasa Meydanı), Buca (Uğur Mumcu Caddesi, Forbes Caddesi, Orgeneral Çevik Bir Meydanı) semtleri; Milano'da ise Merkez (Duomo Meydanı, Il Corso Vittorio Emanuele (Vittorio Emanuele Caddesi), Vittorio Emanuele Pasajı, Corso Dante), Brera (Via Montenapoleone, Via Brera, Piazza San Babila), Navigli (Navigli, Via Tortona, Porta Ticinese, 24 Mayıs Meydanı), Garibaldi (Expo çalışmalarının olduğu alan) semtleri örneklem olarak alınmıştır. Araştırmada araştırma tekniklerinden gözlem tekniğine yer verilerek, görsel kayıtlar, grafik tasarım ürün örnekleri ve yazılı kaynaklardan yararlanılmıştır. Araştırmanın birinci bölümünde toplumsal yapı, kültür, kent kültürü kavramları ile ilgili literatür taraması yapılmaktadır. Tipografi kavramı, tarihsel gelişim süreci içinde incelendikten sonra, kentin açık ve kapalı alanlarında kullanımı irdelenmektedir. İkinci bölümde konuyla ilgili ülkemizde ve yurtdışında yapılan araştırmalara değinilmiştir. Üçüncü bölümde araştırma modeli, evren ve örneklem, veri toplama araçları ve veri çözümleme teknikleri açıklanmaktadır. Dördüncü bölümde, araştırmanın alt problemlerine ilişkin bulgular ve yorumlar; beşinci bölümde ise sonuç, tartışma ve öneriler yer almaktadır. In this study, it is examined The Use of Typography Indoor and Outdoor of The City In View of Reflecting The Social Structure and Urban Culture on İzmir and Milano City Examples. For the study, within the research, certain circles of İzmir and Milan are discussed considering urban architecture, streets and avenues, indoor and outdoor in terms of showing the historical process and social change. Accordingly, in addition to containing the city's historical fabric, due to contributing to the formation of modern urban texture, in Izmir Konak (Kemeraltı, Alsancak Rose Street, Ikicesmelik Street, Konak Square), Karşıyaka (1717 Street (Arcade), Cengiz Topel Street, Constitution Square), Buca (Uğur Mumcu Street, Forbes Avenue, Cevik Bir Square) districts; in Milano, the Centre (Duomo Square, Vittorio Emanuele Street, Vittorio Emanuele Arcade, Dante Street), Brera (Via Montenapoleone, Brera Street, San Babila Square), Navigli (Navigli, Tortona Street, Ticinese Door, 24 May Square), Garibaldi (the Expo works area) are taken as the sample districts. In the study, from research techniques observation techniques have taken place, visual recordings, graphic design product samples and written sources have been utilized. In the first part of the study, literature related to the social structure, culture, urban culture has been searched. After examination the historical development of the concept of typography, the use of typography indoor and outdoor of the city is discussed. In the second part, the relevant research in our country and abroad are discussed. In the third part, the research model, research universe and sample, data collection tools and data analysis techniques are described. In the fourth part, research findings and comments related to the problem and the fifth part the results, discussion and recommendations are included.