Abstract:
Tüketicilerin sosyo – demografik özellikleri ile organik gıdalara ilişkin tutumlarıve bireysel değerler arasındaki farklılığın incelenmesi araştırmanın amacınıoluşturmaktadır. Çalışma kuramsal olarak, Schwartz (1992) tarafından ortaya konulan vetemel olarak 10 yaşam değerinden oluşan değerler teorisi içerisindeki “evrenselcilik” ve“iyilikseverlik” değerlerinin, organik gıda satın alan tüketiciler açısından incelenmesinedayanmaktadır. Daha önce geliştirilen ölçeklere dayanarak hazırlanmış bir anket formuNiğde ilinde 500 katılımcıya yöneltilmiştir. Sonuçlar SPSS 13 paket programı aracılığı ileçeşitli analizlere tabi tutulmuştur. Yapılan çalışmada da görülmüştür ki, 40 yaş altı, gelirseviyesi 1000 YTL üzerinde olan, bir ya da iki çocuklu aileler ve özellikle bu grupta yeralan Kadınlar organik gıda konusunda diğer sosyo demografik özelliklere sahip gruplaragöre daha duyarlıdırlar. Organik gıdaya yönelik olumlu imaj sahibi bireylerin çevreyeduyarlı, kendiyle barışık, doğayla bütünlük içerisinde olmak isteyen değerlere sahipoldukları görülmüştür. Ayrıca, bu bireylerin hoşgörülü, manevi değerlere sahip,yardımsever, sorumluluk sahibi ve güzelliklerle dolu bir dünya isteyen bireylerin olduğusonucuna ulaşılmıştır.The aim of this study is to examine customers' attitude towards organic foods, andtheir relationship with demographic and individual values. The study is based onexamination from the customers' perspective of “universalism” and “goodness” which oneamong the values of the value theory, consist of 10 life – value as developed Schwartz. Aquestionnaire was applied to 500 participants. The data gathered by questionnaire wereanalyzed by SPSS program. The research has shown those families under 40 years old, with1 or 2 children and over 1000 NTL and especially women with these characteristic aremore sensitive toward organic foods than other socio – demographic groups. Individuals,who are positive toward organic food, are sensitive to environment, self reconciled andhold values friendly to the nature. Moreover these individuals are also tolerant, idealisticcharitable, responsible and wish a peaceful and beautiful world.