Abstract:
Giriş: Hemşirelik öğrencilerin araştırma konusundaki görüş ve tutumları çeşitli araştırmalarda incelenmiştir. Ancak eğitim programlarının ve öğretim modellerinin hemşirelik öğrencilerinin araştırma farkındalığı ve tutumları üzerindeki etkisini ortaya koyan daha fazla bilgiye ihtiyaç vardır. Amaç: Bu çalışmada, iki farklı hemşirelik eğitim modeline dayalı öğrenim gören hemşirelik öğrencilerinin araştırmaya yönelik tutum ve farkındalıklarını karşılaştırmak amaçlanmıştır. Yöntem: Karşılaştırmalı ve tanımlayıcı tipte planlanan araştırma, bir Hemşirelik Yüksekokulu'nda yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini klasik eğitim modeli (n:115) ve entegre eğitim modeli ile öğrenim gören (n:106) 4. sınıf öğrencileri oluşturmuş olup, araştırmaya katılım oranı %63.3'tür. Verilerin toplanmasında öğrencilerin sosyodemografik özellikleri ve "Hemşirelik Öğrencilerinin Hemşirelikte Araştırma ve Gelişmelere Yönelik Farkındalık ve Tutumu" (Versiyon II) ölçeği kullanılmıştır. Ölçek, 29 madde içermektedir, alınabilecek en yüksek puan 145 ve en düşük puan ise 29'dur. Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 23.05 ± 1.16'dır. Öğrencilerin çoğunluğu bir araştırma aktivitesine katılmış ve yarısından fazlası da bilimsel toplantıya katılmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin hemşirelikte araştırma ve gelişmelere yönelik farkındalık ve tutumları ölçeğinin madde puan ortalaması klasik eğitim grubunda 3.07 ± 0.31, entegre eğitim grubunda 2.98 ± 0.29'dir. Ölçeğin toplam puan ortalaması ise klasik eğitim grubunda 89.31 ± 9.13, entegre eğitim grubunda ise 86.52 ± 8.47'dir. İki grup arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmuştur (t = 2.35, p < .05). Sonuç: Klasik ve entegre eğitim modeli ile öğrenim gören öğrencilerin hemşirelikte araştırma ve gelişmelere yönelik farkındalık ve tutumları benzer biçimde kısmen olumlu düzeydedir. Bu sonuç, öğrencilerin hemşirelikte araştırma ve gelişmelere yönelik pozitif tutuma sahip olduğunu göstermektedir. Araştırma bulguları, hemşirelik eğitimi veren kurumlarda akademisyenlere araştırma öğretiminin değerlendirilmesi ve eğitim programlarının yeniden düzenlenmesi açısından rehberlik edecektir. Background: Nursing students' attitudes towards research have been illuminated in many studies. There is stil a need for more knowledge about the effects of undergraduate nursing programs on the attitudes and awareness of nursing students towards research. Objectives: Study aimed to compare the attitudes to and awareness of research among nursing students trained based on two different teaching models. Method: Descriptive study was implemented in a University School of Nursing. Sample consisted of 115 fourth year nursing students of classical education program and 106 fourth year nursing students of integrated education program with a response rate of 63.3%. A questionnaire consisted of two parts: demographic data and Turkish version of "Nursing students' attitudes to and awareness of research and development within nursing scale". Likert scale consisted of 29 items (min:29, max:145). Results: Mean age of the students was 23.05 ± 1.16, the majority of the students attended a research activity, more than half of them participated to a scientific meeting. Item mean score of the scale for the classical group was 3.07 ± 0.31 and 2.98 ± 0.29 for the integrated group. The scale mean score of the classical group was 89.31 ± 9.13 and 86.52 ± 8.47 for the integrated group. A statistically difference was found between two groups (t: 2.35, p < .05). Conclusion: The levels of attitudes and awareness of research among nursing students trained based on classical and integrated education model have similarly positive. This result show that students have positive attitudes towards nursing research and developments. Research findings, will be guide to the scholars for evaluation of teaching in research and reorganizing education programs at the nursing education institutions.