Abstract:
Giriş: Eleştirel düşünme; kendine güven, atılganlık, sorumluluk alma, problem çözme becerilerini gerektiren karmaşık bir süreçtir. Eleştireldüşünme gücünü kazanmada öğrencilerin etkin rol aldığı eğitim yöntemlerini kullanmak önemlidir. Amaç: Çalışma, entegre müfredat veinteraktif eğitim yöntemleri uygulanan hemşirelik bölümü öğrencilerinin eleştirel düşünme düzeylerini belirlemek amacıyla yapılmıştır.Yöntem: Çalışma, derslerin modüler sistemle, entegre müfredat ve interaktif eğitim yöntemiyle işlendiği bir sağlık yüksekokulundayapılmıştır. Okulda, 2005-2006 Eğitim-Öğretim yılında entegre müfredata geçilmiş ve hemşirelik bölümüne kayıt yaptıran bütün öğrenciler(N = 47) çalışmaya alınmıştır. Öğrencilere birinci sınıfta sosyodemografik özelliklere ilişkin anket formu; birinci, üçüncü ve dördüncü sınıftaWatson-Glaser Eleştirel Akıl Yürütme Gücü Ölçeği uygulanmıştır. Veriler, homojenlik ve tekrarlı ölçümlerde varyans analizi testleri iledeğerlendirilmiştir. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin, %31.9'unun 18 yaşında olduğu, %51.1'inin kendisini atak-girişken olaraktanımladığı, %93.6'sının çekirdek ailede yaşadığı, %55.3'ünün annesinin, %34.3'ünün babasının ilkokul mezunu olduğu belirlenmiştir.Öğrencilerin üçüncü sınıftaki eleştirel düşünmeye ilişkin tüm ölçek puan ortalamalarının birinci ve dördüncü sınıfa göre fazla olduğusaptanmıştır (p < .001). Yapılan tekrarlı ölçümlerde özellikle çıkarsama, yorumlama ve tartışmaların değerlendirilmesi alt ölçek ve geneltoplam puan ortalamaları arasındaki farkın istatistiksel olarak önemli olduğu belirlenmiştir (p < .05). Sonuç: Entegre müfredat ve interaktiföğretim yöntemiyle yapılan eğitimin öğrencilerin eleştirel düşünme düzeyleri üzerinde olumlu etkisi olduğu görülmektedir. Background: Critical thinking is a complex process that requires self-confidence, assertiveness, taking responsibility and problem solvingskills. In developing critical thinking ability, it is important to use educational methods that students play active role. Objectives: The aim ofthis study was to determine the critical thinking levels of nursing students' that applied integrated curriculum and interactive educationalmethods. Methods: The study was conducted in a health school that taught lessons with integrated curriculum, interactive educationalmethods and modular system. The school was adopted an integrated curriculum in the academic year 2005-2006. The research groupconsisted of all nursing students (N = 47) attending to nursing department. The data was collected by a questionnaire form (in the first-grade)and Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal Scale (in the first, third and fourth-grades). The data were evaluated by tests of homogeneityand analysis of variance for repeated measurements. Results: Of the students, 31.9% were 18 years old, 51.1% described as confidentassertivethemselves, 93.6% lived in nuclear family were determined. Also, 55.3% their mother and, 34.3% their father were graduated fromprimary school. All the critical thinking mean scores of students measured in the third-grade were higher than the first and fourth-grade (p <.001). In repeated measurements, it was determined were statistically significant differences between the mean scores of interpretation,evaluation of the discussions subscales and total (p < .05). Conclusion: It is seen that education used integrated curriculum and interactiveeducational methods are a positive impact on critical thinking levels of nursing students.