Abstract:
Giriş: Problem çözme becerisi ve iç kontrol odağı hemşirelik eğitimi boyunca öğrencilerde geliştirilmesi istenen özelliklerdir. Amaç:Hemşirelik öğrencilerinin problem çözme beceri düzeyi ile kontrol odağı arasında ilişkinin değerlendirilmesidir. Yöntem: Araştırmanıntasarımı tanımlayıcı ve korelasyonel niteliktedir. Araştırmanın örneklemini Hemşirelik Yüksekokulunda öğrenim gören 289 öğrencioluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak; Türkçe geçerlik güvenirliğini Şahin, Şahin ve Heppner'in (1993) yaptığı Problem Çözme Envanterive Dağ (2002) tarafından geliştirilen Kontrol Odağı Ölçeği kullanılmıştır. Bulgular: Problem çözme becerileri ile kontrol odağı puanlarıarasında pozitif yönde, orta düzeyde, istatistiksel düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Öğrencilerin sınıf düzeyi yükseldikçe problem çözmebeceri puanlarının istatistiksel olarak anlamlı düzeyde artış gösterdiği belirlenmiştir. Birinci sınıfların, ikinci ve dördüncü sınıflara göre dahaçok dış kontrol odaklı oldukları belirlenmiştir. Üçüncü sınıfla birinci sınıf öğrencileri arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farkbulunmamıştır. Sonuç: Son sınıf hemşirelik öğrencilerinin problem çözme becerilerin diğer sınıflara göre yüksek olması ve iç kontrol odaklıgrup olması hemşirelik eğitimi boyunca beklenen gelişime ulaşılmış olmasını göstermesi bakımından önemli bir sonuçtur. Background: Problem solving and internal locus of control are features aimed to be developed in students throughout the nursing education.Objectives: To identify the relationship between level of problem solving skills and locus of control scores in nursing students'. Methods:The study was planned in descriptive and correlational design. The sample comprised 289 students studying in school of nursing. that Thereliability and validity tested by Şahin, Şahin ve Heppner (1993) which that Problem Solving Inventory and improved by Dağ (2002) whichthat Locus of Control Scale were used in data collection. Results: As nursing students' grade level increased, the problem solving scoresincreased significantly, too. It was determined that the freshmen were more external locus oriented than second and fourth year students. Nosignificant statistical relationship was found between first-year and the third-year students. A medium-level significant relationship (in thepositive direction) was found between locus of control scores and problem solving skills. Conclusion: The finding that senior nursingstudents formed the group with highest-level problem solving skills and the greatest internal locus of control is an important result in termsof showing that the expected development progress is reached