Abstract:
Giriş: Öğrencilerin mesleği nasıl algıladıkları, mezuniyet öncesi eğitiminden yararlanma ve mezuniyet sonrası hizmet niteliklerini etkilemesinedeniyle sorgulama gerektiren önemli bir durumdur. Amaç: Hemşirelikte Meslek Seçimi Ölçeğinin (HMSÖ) Türkçe Formunun geçerlilikve güvenilirliğinin araştırılması amacıyla metodolojik tipte yapılmıştır. Yöntem: Çalışma, Namık Kemal ve Trakya ÜniversitelerininHemşirelik Bölümlerinde öğrenim gören 365 öğrenciye, orijinali Zysberg ve Berry tarafından geliştirilen HMSÖ Türkçe formu veyapılandırılmış bilgi formu uygulanarak, metodolojik olarak gerçekleştirilmiştir. Veriler, t testi, pearson korelasyon ve faktör ve iç tutarlılıkanalizleriyle değerlendirilmiştir. Bulgular: Ölçeğin dil geçerliği çalışmasında, üç uzman tarafından Türkçe'ye çevirisi, bir uzman tarafındanİngilizce'ye geri çevirisi yapılmıştır. İçerik geçerliği için 10 uzmandan görüş alınmış, yapılan analizde uzman görüşleri arasında uyumolduğuna karar verilmiştir. Toplam varyansın %47.44'ünün açıklandığı iki faktörlü yapıda, F1 varyansın %30.21'ini, F2 ise %17.23'ünüaçıklamaktadır. Cronbach α; F1 için .77, F2 için .63, tüm ölçek için .79, test-tekrar test güvenilirliği için 74 katılımcıya yapılan uygulamada.84 bulunmuştur. Toplam ölçek puan ortalamaları arasında anlamlı fark bulunmamıştır. Eş değerlilik analizinde, GKSÖ (GüdülenmeKaynakları ve Sorunları Ölçeği) ile HMSÖ arasında pozitif yönde, çok güçlü ve anlamlı (r= .95, p< .000) ilişki bulunmuştur. Sonuç:HMSÖ Türkçe formu hemşirelik öğrencilerinin meslek seçme kararlarını etkileyen faktörlerin belirlenmesinde kullanılabilecek geçerli vegüvenilir bir araçtır. Background: Students' perception of the profession is important, because it has effect on quality of postgraduated services and improvegradute degree education quality. Objectives: Turkish version of the HMSÖ was performed by methodologically to examine reliability andvalidity. Methods: The validity and reliabilty of Turkish version of HMSÖ, which were created by Zysberg and Berry, and configuredinformation form were assessed in a sample of 365 nursing students from Namık Kemal University and Trakya University. This study wasmethodically carried out. Datas were evaluated with using paired samples t test, factor analysis, pearson correlation, cronbach alpha.Results: Turkish translations were done by 3 experts, back translations to English were done by 1 expert at the study of linguistic analysisfor scale. Content validity was done by taking decisions of 10 different experts. Results has been showed a harmony at the decisions ofexperts. Principle component analysis revealed 2 factors ("congruence" and "survival/need") explaining 47.44% of the total variance. F1 isexplaining %30.21 of variance, F2 is explaining % 17.23 of variance. Reliability analysis showed that Cronbach alpha coefficients for totalquestionnaire was .79. Cronbach's alpha coefficients for "congruence" and "survival/need" subscales were .77 and .63. The correlationcoefficients for test-retest reliability were .84. Test-retest point average of whole scale was comparable and no statistically significantdifference was found. Coefficient of Equivalance was examined with correlation between Occupational Learning Motivation Scale andNursing Career Decision Scale and there was positively significant corelated (r= .95, p< .01). Conclusion: These results suggest thatTurkish HMSÖ is a reliable and valid measurement to define factors that affect nursing students' career choosing.